زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» بین الملل » چرا دیکتاتوری‌های منطقه اخبار انتخابات آمریکا را عصبی دنبال می‌کنند؟
تاریخ انتشار : 2020/11/17 - 13:50
 کد خبر: 121804
 106 بازدید

چرا دیکتاتوری‌های منطقه اخبار انتخابات آمریکا را عصبی دنبال می‌کنند؟

یک نشریه آمریکایی می گوید که دولت بایدن که با شعار دموکراسی کار می کند حاکمان اقتدارگر منطقه را به ترس و اظطراب انداخته است.

چرا دیکتاتوری‌های منطقه اخبار انتخابات آمریکا را عصبی دنبال می‌کنند؟

مجله فارن پالسی در گزارشی نوشت: هنگامی که چهارشنبه شب گذشته جو بایدن گفت ” دموکراسی کار می کند”، سخن او برای بسیاری از طرفداران دموکراسی در جهان نه فقط امریکایی هایی که به او رای دادند، امید بخش بود. اما دقیقا همانطوری که بسیاری از مترقیان در داخل و خارج از ایالات متحده از تایید شدن دموکراسی احساس آرامش یافتند، مخالفان دموکراسی نیز به شکلی عصبی رویدادهای ایالات متحده را دنبال می کنند.

حاکمان اقتدارگرا یی که دموکراسی را تهدید می دانند به ویژه در مصر و عربستان از این دسته هستند و به سادگی می توان فهمید چرا پیروزی بایدن هر دوی آن ها را ترسانده است. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی سیاست های غیر دموکراتیک را اتخاذ می کنند و ناظر بر نقض حقوق بشر هستند، خواه ترامپ بر سر کار با شد یا نه اما دوره ریاست جمهوری وی به آن ها اجازه می داد با اطمینان و سهولت بیشتری اینگونه عمل کنند. آن ها می دانستند هر چقدر در سرکوب پیشروی کنند، با هشدارهای اخلاقی واشنگتن مواجه نخواهند شد.

در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ ، طرفداران دموکراسی و حقوق بشر در صحنه بین المللی که ناگهان بسیار متفاوت از قبل از سال 2016 به نظر می رسید، به طرز قابل ملاحظه ای تنها و تحت فشار قرار گرفته اند. به عنوان مثال، در تابستان 2018 زمانی که وزیر امور خارجه کانادا خواستار آزادی دو زندانی سیاسی در عربستان سعودی شد، ریاض واکنش تندی نشان داد سفیر کانادا را اخراج کرد ، پروازها را از و به تورنتو متوقف کرد و هزاران دانش آموز سعودی را از مدارس و دانشگاه های کانادا خارج کرد. در این بین واشنگتن نیز تمایلی برای کمک به همسایه و متحد دیرینه اش نشان نداد. اما بزرگترین جایزه از سوی ترامپ به ریاض با سکوت و بی تفاوتی در برابر قتل فجیع خاشقچی داده شد.

دیگر متحد اقتدارگرا، السیسی رئیس جمهور مصر است که دونالد ترامپ در جریان نشست گروه جی7 در تابستان 2019 از وی به عنوان “دیکتاتور محبوب من” یاد کرد. ناپدید شدن های ناگهانی در مصر آنقدر تکرار شده که عادی شده اند، زندان های مصر پر از زندانی هستند و گزارش های متعددی از شکنجه ارائه می شود. این رژیم به ویژه پس از کودتا علیه محمد مرسی در سال 2013 در سطح بین المللی منزوی شده بود. اما روابط دوجانبه پس از ارسال پیام واضحی از سوی اوباما که اظهار داشت نمی خواهد کمک های بشر دوستانه به این عنوان تلقی شوند که او دوست حکام مستبد است، متزلزل ماند.

علت نگرانی عمده حاکمان اقتدارگرا تنها در خصوص تفاوت های ترامپ و بایدن نیست بلکه همچنین آن ها از این ایده که دموکراسی موثر است، می ترسند. انتخاب بایدن امید را دوباره زنده می کند. اگر بایدن واقعاً ایالات متحده را “چراغ راه جهان” می داند ، و بسیاری از آمریکایی ها و غیرآمریکایی ها مشتاق باور به او هستند، باید سیاست های ترامپ در قبال حاکمان خودکامه ، از جمله سیسی و محمد بن سلمان را بشکند.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه