زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » پاشنه آشیل توسعه متروی تهران
تاریخ انتشار : 2020/11/16 - 11:55
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 121580
 505 بازدید

پاشنه آشیل توسعه متروی تهران

نیاز شدید تهران در شرایط فعلی، توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو است؛

پاشنه آشیل توسعه متروی تهران

نیازی که از دیرباز در بزرگترین کلانشهر ایران احساس می شده و اکنون با توجه به مشکل آلودگی هوا، کرونا و گرانی قیمت سوخت، بیشتر از گذشته باید به آن توجه شود ولی مشکل اینجاست که توسعه لاکپشتی مترو، به موانع اداری برخورده است.

با وجودی که بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی توسعه حمل و نقل عمومی در تهران با موافقت بانک مرکزی از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین شده است، ولی هنوز ریالی از این بودجه در اختیار شهرداری قرار نگرفته است.

دلیل آن هم مشکلات دست و پاگیر و بوروکراسی اداری است که در نهایت باعث می شود با وجود مهیا بودن این بودجه، پرداخت آن با مانع روبرو شده و در شرایط فعلی، دود آن مستقیما به چشم مردم برود.

آنطور که وزیر رفاه و تامین اجتماعی، بیش از ۱۰۰ روز پیش در توییتی اعلام کرد؛ یکی از بانکهای عامل وابسته به این وزارتخانه، امکان انتشار اوراق مشارکت برای توسعه مترو را یافته است.

محمد شریعتمداری در آخرین روز تیرماه گذشته در توییتی نوشت: انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری تهران، برای توسعه فوری ناوگان حمل و نقل شهری فراهم شده و امیدوارم این اقدام کارساز بوده و آسایش بیشتر مردم را موجب شود.

نکته اینجاست که تاکنون هنوز این مبلغ که باید ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن به توسعه مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوسهای جدید  اختصاص یابد، به شهرداری پرداخت نشده است. بارها مسئولان مترو تهران از جمله مدیرعامل این شرکت گفته توسعه مترو زمان در صورت عدم تامین منابع خواهد برد ولی در صورتی که منابع مالی مورد نیاز در اختیار آنها قرار گیرد توسعه مترو را تسریع خواهند کرد.

واقعیت این است که دولت در توسعه مترو نقش اساسی ایفا می کند، منظور آن بخش از دولت نیست که بودجه مستقیم و بدهی های قانونی خود را باید به شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی بپردازد، بلکه ایجاد شرایط قانونی برای انتشار اوراق مشارکت یکی از مهمترین منابع تامین مالی برای مترو است. انتظاری که تاکنون محقق نشده است.

نکته اینجاست دولت چندان به وظایف قانونی خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده است.

در مقابل شهرداری هم می گوید تا جایی که امکان دارد با دولت در این زمینه گفتگو کرده ولی ظاهرا تاکنون نتیجه ای به دست نیامده است. اعتقاد داریم که حمل و نقل شهر تهران امری حاکمیتی است و شهرداری نباید به تنهایی کار کند.

شهردار تهران در ادامه سخنانش گفت: گله گزاری ها همیشه هست اما ما پشت تریبون کم‌تر اعلام می‌کنیم. موضوع توسعه حمل و نقل عمومی یک بحث اجتماعی است و نه تنها شورای شهر و شهرداری بلکه همه در آن دخیل اند.

ما در شرایط کرونایی تاکنون ریالی از دولت دریافت نکردیم. در این شرایط تحریم‌های ظالمانه نیز کسانی که از عبور تجهیزات درمانی یا نقل و انتقالات مالی جلوگیری می‌کنند مردم ایران را هدف قرار داده‌اند نه دولت را. یکی از اصلی ترین موانع توسعه مترو، آزاد نشدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی است که وزیر رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد نزد یکی از بانکهای وابسته به آن وزارتخانه است.

دلیل اصلی آزاد نشدن این مبلغ، ندادن وثیقه از سوی نهادهایی است که قانونا برای آزاد کردن این مبلغ باید وثیقه بپردازند. قانون در این زمینه به صورت واضح گفته است در صورتی که بودجه طرحهای ملی و عمرانی عمومی با انتشار اوراق مشارکت تامین می شود، باید دولت ۵۰ درصد وثیقه های قانونی را به بانک عامل بدهد.

ولی تاکنون دولت نه تنها برای تامین نیمی از وثیقه آزادسازی مبلغ بلوکه شده در بانک عامل اقدام نکرده، بلکه بانک عامل در مذاکرات متعدد با مدیران شهرداری اعلام کرده باید وثایقی که شهرداری می پردازد، وثیقه ملکی دارای سند باشد. اکنون شرایط به این گونه است؛ بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران را صادر کرده است. بانک عامل اقدام به انتشار این اوراق کرده و پول آن را در اختیار گرفته است ولی برای آزادسازی این اعتبار، از شهرداری درخواست وثیقه کامل برای اصل و سود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت کرده است.

در حال حاضر هم وثیقه های ملکی ارائه شده از سوی شهرداری را به این عنوان که دارای سند شش دانگ ثبتی نیستند، نپذیرفته و همچنان اعتبار توسعه مترو در صندوق بانک عامل، بلوکه شده است.

در شرایط فعلی که نیاز شهر تهران به این اعتبارات برای توسعه حمل و نقل عمومی هر روز بیش از گذشته احساس می شود، بجاست وزارت رفاه و تامین اجتماعی و همکاری بانک عامل هر چه زودتر اعتبارات متعلق به توسعه مترو را آزاد کنند تا راه بر احداث خطوط جدید، بهره برداری از ایستگاه های تازه و توسعه خطوط فعلی هموار شود.


برچسب ها :
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه