زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۸
» بین الملل » تاثیر رفتن ترامپ و آمدن بایدن بر اقتصاد و سیاست ایران /کاسبان تحریم نگران شدند
تاریخ انتشار : 2020/11/10 - 13:15
 کد خبر: 120696
 104 بازدید

تاثیر رفتن ترامپ و آمدن بایدن بر اقتصاد و سیاست ایران /کاسبان تحریم نگران شدند

به سوالی درباره تغییر فضای سیاسی ایران، در صورت تغییر رئیس جمهور آمریکا پاسخ های جالبی دادند.

تاثیر رفتن ترامپ و آمدن بایدن بر اقتصاد و سیاست ایران /کاسبان تحریم نگران شدند

انتخابات آمریکا درحالی به پایان رسید که جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ، ۷۰ روز دیگر سکاندار کاخ سفید خواهد شد. در این میان برخی تحلیلگران معتقدند تغییر رئیس جمهور آمریکا تاثیری مثبت بر فضای داخلی ایران خواهد داشت و برخی دیگر این نگاه را رد می کنند و معتقدند سیاست ایران متاثر از تغییرات در واشنگتن نخواهد شد.

به طور مثال، ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تاثیرات انتخابات آمریکا بر تحولات داخلی ایران گفت:« ممکن است، اثر گذار باشد. به این معنی که اگر جریان تندروی راست‌گرای افراطی، یعنی ترامپ و تیمش روی کار بیایند، احتمالا بر انتخابات ایران تاثیر بگذارد و با روی کار آمدن جریان راست میانه‌رو، مانند بایدن، احتمالا فردی با موضع‌گیری های نرم‌تری روی کار بیاید.»

اما حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، معتقد است که آن چه که در انتخابات ایران تاثیر خواهد گذاشت، شرایط داخلی ایران است. مردم در شرایط کنونی با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و به دنبال فردی هستند که برای مشکلاتشان راه حل ارائه دهد، نه این که تنها حرف بزنند.

همچنین مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس در توییتی نوشت: «مشکلات اقتصادی و فرهنگی ایران وابسته به ⁧ ترامپ⁩ و ⁧ بایدن⁩ نیست بلکه ریشه در باور، عرضه، همت، صداقت مسئولان، مطالبه و نظارت متعهدانه مردم دارد.»

مرتضی طلایی هم در این باره گفت:« گره زدن سرنوشت کشور با انتخابات آمریکا یک خطای استراتژیک است و این سوال مطرح می شود که آیا نظام آمریکا هم سرنوشت انتخابات خود را با سرنوشت انتخابات یا ملت ایران گره می زند یا کار خود را می کند؟»

در همین راستا، خبرگزاری خبرآنلاین از کاربران محترم خود پرسیده بود:« تغییر رئیس جمهور امریکا، چه تغییری در فضای سیاسی ایران خواهد داشت؟»
تغییر سیاست ما الزاماً به معنای تایید رفتار آمریکا نیست

برخی از کاربران خبرآنلاین، از تاثیرگذاری تغییر رئیس جمهور آمریکا بر فضایی سیاسی ایران گفتند. به طور مثال، فردی نوشت:« اون مسئولانی که می گفتن انتخابات آمریکا هیچ تاثیری در ایران نخواهد داشت حالا فهمیدن چقدر تاثیر داشت تا جایی که هنوز انتخاب بایدن قطعی نشده چقدر قیمت دلار و سکه ریخت. البته ما به این اظهار نظرهای نادرست عادت داریم.»

دیگری هم نوشت:« اگه دولت روحانی از این شش ماه به نفع کشور مدیریت کند بایست دور بعد هم مردم به اعتدال رای بدن. اگه سمت تندروی اصولگرا بالا بیاد دوباره بدبخت تر میشیم. ظریف هم نخست وزیر بمونه.»

کاظم هم برای خبرآنلاین، نوشت:« توی سیاست ایران تاثیری نداره اما در اقتصاد ۱۰۰% تاثیرگذاره وطی این ۴ دهه همه مشکلات قراره بیافته گردن لولو.» دیگری هم نوشت:« به عنوان یک ایرانی اعتراف می‌کنم انقدر که انتخابات آمریکا تو زندگی ما ملت بدبخت تاثیر داره انتخابات ایران نداره. الان چند روزی هست که امید به بهبودی اوضاع اقتصادی به جامعه برگشته و شاهد ریزش قیمت طلا و ارز هستیم ولی حتما حتما کاسبان تحریم با حرفها و اقداماتشون سعی در برهم زدن اوضاع می‌کنند.»

حسین هم نوشت:« انتخابات مال آمریکاست ولی همه کشورها خودشون رو با آمریکا هماهنگ می کنند. نه اینکه عاشق چشم و ابروی آمریکا باشند منافع اقتصادشون ایجاب می کند. تا زمانی که سیاست ما عوض نشه تغییر اونا اتفاق بنیادین در اقتصاد ما ایجاد نمی کند و این تغییر سیاست ما الزاماً به معنای تایید رفتار آمریکا نیست همانطور که رابطه ما با چین و روسیه به معنی تایید همه رفتارای اونا نیست.»
تاثیری بر سیاست ایرانیان تندرو نخواهد داشت

برخی دیگر از کاربران خبرآنلاین هم معتقدند بودند که تغییر رئیس جمهور آمریکا، بر تغییر فضای سیاسی ایران تاثیری ندارد. مثلا ایرانی نوشت:« آمدن و رفتن های روسای جمهور آمریکا تاثیری نداره. مگه بالاتر از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ هم داشتیم؟ اون وقت هم ظاهرا دلار سقوط کرد و چند نفری سکته کردند و عده ای ذوق زده گفتند که دیگه همه چی روبراه میشه اما خیلی زود اوضاع دوباره بد شد و بد شد تا رسیدیم به امروز. امیدوارم منتشر کنید.»

علی هم بر این باور بود:« به نظر می رسد هیچ تاثیری بر سیاست ایرانیان تندرو نخواهد داشت اگر مسئولین ما بتوانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند شاید در اقتصاد ما بی تاثیر نباشد اما مالکان ثروت و مافیای ثروت و قدرت برای جلوکیری از صدمات مالی خود نخواهند گذاشت که سفره مردم کمی رنگین و سبد خرید آنان افزایش یابد واین تاثیر اقتصادی هم ازبین خواهد رفت.»

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه