زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» بین الملل » نگرانی ترکیه از آمدن بایدن و رفتن ترامپ
تاریخ انتشار : 2020/11/10 - 11:58
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 120636
 79 بازدید

نگرانی ترکیه از آمدن بایدن و رفتن ترامپ

احتمالا اردوغان نمی‌تواند در دوران ریاست جمهوری جو بایدن آنطور که گاها در قبال دونالد ترامپ با یک تماس تلفنی ساده بر سیاست آمریکا اعمال نفوذ می کرد، عمل کند.

نگرانی ترکیه از آمدن بایدن و رفتن ترامپ

به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران می‌گویند، اما این به این معنی نیست که رئیس جمهور منتخب آمریکا ترکیه را کنار خواهد زد، بلکه به جایش امیدوار است تعامل مجددی با این هم‌پیمان استراتژیک و برخوردار از قدرت نظامی خود در ناتو بر مبنای شرایطی سخت‌تر پیدا کند.

روابط آمریکا و ترکیه که زمانی آرام بود، از تلاش شکست خورده سال ۲۰۱۶ برای سرنگونی اردوغان آسیب دید؛ تلاشی که مقصرش یک روحانی ترکیه‌ای ساکن آمریکا اعلام شده که آنکارا مدتهاست بدون موفقیت خواستار استردادش است.

دو کشور همچنین بر سر حمایت آمریکا از شبه نظامیان کرد در جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه اختلاف داشته‌اند.

آنکارا کردهای سوری مورد حمایت آمریکا را ترویستهایی می‌بیند که امنیت ترکیه را تهدید می کنند.

با این حال رابطه شخصی میان ترامپ و اردوغان – مشابه با روابطی که رئیس دمدمی مزاج کاخ سفید با گروه کوچکی از دیگر رهبران جهان داشته – به کم کردن بخش عمده آسیب‌ها کمک کرد.

گونول تول، تحلیلگر انستیتوی خاور میانه در یک یادداشت پژوهشی نوشت، حالا که ترامپ در مسیر خروج قرار گرفته، اردوغان دلیل موجهی برای نگرانی دارد.

سم هلر، تحلیلگر مستقل امور سوریه بیان کرد: من فکر نمی کنم که دولت بایدن نسبت به ترکیه در سوریه و جاهای دیگر به همان اندازه سخاوتمند باشد.

بیش از دو روز بعد از آنکه رسانه‌های آمریکا پیروزی بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند، مقامهای ترکیه‌ای به طرز مشهودی سکوت اختیار کرده و گفتند، تنها زمانی که نتایج انتخابات “رسمی” باشند اظهار نظر خواهند کرد.

آسلی آیدینتاشباش، عضو شورای روابط خارجی اروپا نوشته است: روابط واشنگتن و آنکارا در دولت بایدن بی تردید با تنش و اضطراب در هر دو سمت شروع خواهد شد.

مقامهای ترکیه بر مصاحبه‌ای که بایدن دسامبر گذشته با نیویورک تایمز انجام داده و کمتر مورد توجه قرار گرفت تاکید کردند.

در بخشی از این مصاحبه، او اردوغان را “مستبد” خواند که این بخش در ماه اوت همه جا پخش شده و محکومیت شفاهی از جانب ترکیه را در پی داشت.

بایدن همچنین پیشنهاد داد، آمریکا چهره‌های اپوزیسیون ترکیه را “جسور کند” تا آنها بتوانند “با اردوغان مقابله کرده و او را شکست دهند”.

ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان گفت، این اظهارات نشان دهنده “نادانی، تکبر و ریاکاری محض” هستند.

با این حال مقامهای ترکیه تاکید می‌کنند با هر دولتی در آمریکا همکاری خواهند کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما روابطمان را بالاتر از سیاستهای حزبی می‌دانیم.

رسانه‌های ترکیه در همین حال گمانه زنی کردند که آنکارا قبل از انتخابات با احساس پیروزی جو بایدن در انتخابات با تیم او تماس برقرار کرده است.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه