زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اقتصادی » عرضه سرخابی‌های پایتخت در بورس تخلف است؟
تاریخ انتشار : 2020/10/31 - 14:58
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 118809
 124 بازدید

کارشناسان بررسی کردند؛

عرضه سرخابی‌های پایتخت در بورس تخلف است؟

دو باشگاه پر طرفدار پایتخت طبق قانون باید به بخش خصوصی واگذار شوند، ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلاتی در نحوه انتقال این دو باشگاه وجود دارد.

عرضه سرخابی‌های پایتخت در بورس تخلف است؟

عرضه سرخابی‌های پایتخت در بورس تخلف است؟در دوران تصدی محمود سلطانی فر و حتی قبل از آن به عنوان متولی اصلی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس درصدد بوده که این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند. وزیر ورزش حدود سه ماه پیش اعلام کرد که خصوصی سازی و عرضه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فرابورس در هیئت عالی واگذاری به تصویب رسیده است و ۶ ماه دیگر این اقدام میسر خواهد شد، بنابراین با یک حساب سرانگشتی کمتر از ۹۰روز برای عرضه باشگاه‌های مذکور در بورس باقیمانده است، اقدامی که وزیر ورزش آن را هدیه دولت به هواداران تلقی می‌کند!

مهم‌ترین مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که این دو باشگاه‌ دارایی چندانی نداشته و فاقد مدارس فوتبالی و کلینیک‌های تخصصی هستند و به عبارت دیگر ارزش خود را از بازیکنان می‌گیرند، البته برخی به دلیل آنکه دو باشگاه را در مرز ورشکستگی می‌دانند خصوصی سازی این بخش را واجب می‌دانند.

به گفته، ابوالقاسم شمسی جامخانه، معاون شرکت‌ها و قیمت گذاری بنگاه‌های خصوصی سازی، این دو باشگاه زیان انباشته قابل توجهی دارند. درباره ثبت باشگاه‌ها ابتدا استقلال با سرمایه ۱۰ میلیون تومان تبدیل به سهامی خاص شد و پرسپولیس با سرمایه یک میلیون تومان به سهامی عام تبدیل شد. ترازنامه و سود و زیان‌شان نشان می‌دهد که انباشته قابل توجهی هر دو باشگاه دارند. طبق آخرین آمار در ۳۱ تیرماه سال گذشته، زیان انباشته استقلال ۱۵۵ میلیارد تومان و بدهی‌هایش ۱۹۰ میلیارد تومان و عمده آن بدهی ۵۶ میلیارد تومانی است که مالیاتی است.

پُز سرخابی‌ها با جیب خالی!

بسیاری از نمایندگان مجلس دهم و یازدهم عرضه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بورس را امری غیر ممکن تلقی کرده و بدهی این دو باشگاه را مانع عرضه آنها در بورس می‌دانند به عنوان مثال علی اصغر یوسف نژاد نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس دهم، دارایی‌های باشگاه پرسپولیس را شامل یک دفتر مرکزی، ورزشگاه و دو آپارتمان در فرمانیه و اموال باشگاه استقلال را نیز ساختمانی واقع در منطقه سعادت آباد تهران و ورزشگاه شهید مرغوبکار اعلام می‌کند و معتقد است که بدهی‌های این دو مجموعه اجازه خصوصی شدن و عرضه آنها را در فرابورس نمی‌دهد.

همچنین نمایندگان مجلس فعلی خصوصا اعضای فراکسیون ورزش نیز با استناد به مسائل مذکور چنین اقدامی را کاری خطرناک تلقی می‌کنند.
عرضه باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس تخلف است

احمد راستینه، عضو کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره عرضه سرخابی‌ها در بورس اظهار کرد: خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از آرزوهای هواداران این دو تیم است، چرا که مادامی که تکلیف اداره باشگاه‌ها مشخص نیست، همواره مشکلات جاری به قوت خود باقی خواهد بود، بنابر این چنین امری زمانی میسر است که لایحه نظام جامع باشگاه‌داری تصویب و تکلیف سرمایه، قرارداد، بدهی و املاک باشگاه‌ها مشخص شده باشد.

راستینه تصریح کرد: نمی‌توان باشگاهی با حجم بالای بدهی خارجی، اموال و دارایی‌های مجهول و هچنین عدم تعریف رابطه بازیکن و مربی با باشگاه، این مجموعه‌ها را در بورس عرضه کرد و از طرفی دیگر همچنان دست دخالت سیاسیون بر رفت و آمد مربیان و بازیکنان دیده می‌شود بنابراین نمی‌توان هواداران را متحمل ضرر و زیان کرد.

عضو کمیته تربیت بدنی بیان کرد: ما به وزارت ورزش تاکید کرده‌ایم تا زمانی که لایحه نظام جامع باشگاه‌داری را به مجلس عرضه نکرده و دستورالعمل قراردادها شفاف نشده، نمی‌توانند این باشگاه‌ها را در بورس عرضه کنند در غیراین صورت وزرات ورزش تخلف کرده و قطعا مجلس به این مساله ورود جدی خواهد داشت.

دهن کجی وزارت ورزش به قوانین !

طبق قوانین سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت‌ها برای ورود به بورس و عرضه سهام‌شان از طریق این بازار نیازمند داشتن شرایطی هستند. دو شروط اصلی عرضه از طریق بازار سرمایه، «شفافیت مالی» و «سود ده بودن» است.

در این خصوص محمد مهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی معتقد است که ابتدا باید ساختار باشگاه‌ها متناسب سازی شده بعد در بورس عرضه شوند، بنابراین دولت باید در ابتدا لایحه نظام جامع باشگاه‌داری را به مجلس ارائه کند. وقتی این نظام به خوبی تعریف شود بستر برای واگذاری و حق پخش تلویزیونی فراهم خواهد شد.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس بیان کرد: سرخابی‌های پایتخت ابتدا باید اطلاعات روشنی از میزان دارایی‌ها و شیوه تنظیم قراردادهای خود ارائه کنند تا مردم بتوانند برای خرید سهام این شرکت‌ها اعتماد لازم را به دست بیاورند، در غیر این صورت عرضه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دهن کجی به قوانین و یک تخلف آشکار است.

وی تاکید کرد: قطعا مجلس اجازه نمی‌دهد با عرضه این دو باشگاه در بورس فاجعه به بار بیاید، چرا که چشم ۷۰ تا ۸۰ میلیون نفر به این ماجرا بوده و انجام چنین ریسکی به صلاح کشور نیست و در صورت بروز چنین امری مجلس آرام نخواهد نشست.

در این میان جمشید تقی زاده معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان معتقد است که مشکلات استقلال و پرسپولیس با روندی که برای خصوصی سازی در پیش گرفته شده به شکل اصولی حل می‌شود، البته تا آن زمان هم همه تلاش وزارت ورزش و جوانان کاهش مشکلات این دو باشگاه است.

سید نظام الدین موسوی رئیس کمیته فرهنگی کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بر این باور است که اگرچه دولت حق دارد شرکت‌های تابعه خود را در بورس عرضه کند، اما اکنون زمان مناسبی برای عرضه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فرابورس نیست.

وی افزود: اگر قرار باشد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اضافه شوند این کار باید در یک شرایط عادی و نرمال صورت گیرد، حتی اگر باشگاه‌ها را به عنوان یک بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم اداره آن صلاحیت و اهلیت لازم را می‌طلبد و عجله در این کار باعث لطمه زدن به این دو باشگاه می‌شود، چرا که این دو مجموعه اکنون مشکلات عدیده ای دارند و خصوصی سازی آنها عقلانی نیست.

باتوجه به بدهی و مشکلات دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و استعفای اخیر سرپرست باشگاه پرسپولیس که بی شک حکایت از عدم انسجام آشفتگی این مجموعه حکایت دارد بهتر است وزارت ورزش و جوانان برای عرضه سرخابی‌ها در بازار پر رمز و راز بورس دست نگه دارد، گرچه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری این دوباشگاه پرطرفدار پایتخت به بخش خصوصی حق طبیعی دولت است ولی باید حل حواشی این دو مجموعه در اولویت کار وزارت ورزش قرار گیرد.


برچسب ها :
دسته بندی : اقتصادی , بورس , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه