زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» بین الملل » چرا کاندیدای جمهوری خواهان ادعای تقلب در انتخابات را مطرح می کند؟
تاریخ انتشار : 2020/10/27 - 13:54
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 118185
 96 بازدید

ایزدی: تنها راه قانونی برای ترامپ ادعای تقلب است

چرا کاندیدای جمهوری خواهان ادعای تقلب در انتخابات را مطرح می کند؟

مدت زیادی تا انتخابات نمانده و میلیون ها آمریکایی رای خود را به صندوق انداخته اند. اما هنوز ترامپ بر سر اینکه امکان تقلب تا چه اندازه جدی است چانه می زند.

چرا کاندیدای جمهوری خواهان ادعای تقلب در انتخابات را مطرح می کند؟

مهسا مژدهی: دونالد ترامپ می گوید برخلاف نظرسنجی ها که بایدن را برنده انتخابات 2020 می دانند، او بار دیگر برنده این میدان خواهد شد. با این حال رئیس جمهور ایالات متحده به شدت از امکان تقلب در روز سوم اکتبر نگران است. او مدام به آمریکایی ها یادآوری می کند که امکان تقلب در انتخابات به خاطر ارای پستی بالاست.

بیماری کرونا باعث شده تا بسیاری از آمریکایی ها بخواهند بدون اینکه به مراکز رای گیری مراجعه کنند، از طریق پست رای بدهند. ترامپ به اندازه ای از این نحوه رای گیری نگران شده بود که مدتی پیش در یک توئیت پیشنهاد داد تا انتخابات به تعویق بیفتد. این پیشنهاد او مورد انتقاد همه طرف ها و احزاب سیاسی آمریکا از جمله جمهوری خواهان قرار گرفت. چرا که تغییر تاریخ انتخابات در ایالات متحده امری غیر ممکن است.

از سوی دیگر ترامپ تلاش دارد که نشان دهد تنها راهی که منجر به شکست او می شود، تقلب گسترده در انتخابات پیش رو است. او این موضوع را در حالی بیان می کند که در نظرسنجی ها از بایدن عقب افتاده و پیشبینی های زیادی وجود دارد که می گویند شانس بایدن برای رفتن به کاخ سفید بیشتر از ترامپ است. برخی معتقدند ترامپ به نوعی دست پیش را می گیرد تا در صورتی که رای دهندگان نامش را در برگه های رای ننوشتند، با ایجاد بحران بتواند در کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکا باقی بماند. برای دونالد ترامپ خداحافظی با سمتی که آن را شانسی به دست آورده، کار ساده ای نیست.

فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا به گفتگو نشسته ایم:

ترامپ به نظر بسیار نگران تقلب در انتخابات است. این در حالیست که رقیب دموکرات چنین نگرانی ای را ندارد. چرا کاندیدای جمهوری خواهان تا این اندازه اصرار دارد که امکان تقلب در انتخابات 2020 بالاست؟

ترامپ به خوبی متوجه است که بر اساس نظرسنجی هایی که تاکنون انجام گرفته، در حال باختن به نامزد دموکرات ها یعنی جو بایدن است. اگر نظرسنجی ها اینبار برخلاف سال 2016 درست از آب در بیایند، این بایدن است که رئیس جمهور می شود. تنها راه قانونی برای ترامپ این است که ادعای تقلب را مطرح کند و پرونده به دادگاه عالی برود که اکثریت آن با جمهوری خواهان است یا حتی کار به مجلس نمایندگان بکشد که از بین 50 ایالت، 26 ایالت آمریکا در دست طرفداران ترامپ است و او می تواند آنجا بازی را ببرد.

برخی نگرانند که مطرح کردن موضوع تقلب به درگرفتن نوعی شورش شهری در آمریکا بی انجامد و به همین خاطر نگران موضع گیری های ترامپ در این خصوص هستند. چقدر احتمال چنین چیزی وجود دارد؟

ترامپ به دنبال این است که انتخابات را ببرد و با مطرح کردن موضوع تقلب قصد دارد تا شانس خود را برای ماندن در کاخ سفید بالاتر ببرد. اما همانطور که مشخص است، ادعای تقلب شرایطی را به وجود می آورد که پس از روز رای گیری در آمریکا دعوا بر سر ماندن یا رفتن ترامپ در بگیرد.

جمهوری خواهان چندان میلی به این ادعاهای ترامپ نشان نمی دهند. به نظر می رسد که در نظر بسیاری از آمریکا مطرح شدن موضوع تقلب به معنای ضعف در اداره امور کشور است و به همین خاطر حتی جمهوری خواهان سنتی، این حرف ها را جدی نگرفته اند. این موضوع را چطور ارزیابی می کنید؟

در بین جمهوری خواهان گروه هایی هستند که با ترامپ مخالفت دارند. چرا که طرفداران او نسبت به طرفداران سیاستمداران سنتی این حزب بیشتر است و به همین خاطر از درگیری آشکار با این کاندیدا می ترسند. ترامپ با همه حاشیه هایی که درست می کند، رفتارها و کارهایی دارد که در آخر به سود هم حزبی هایش تمام می شود. جمهوری خواهان نگاه باندی و حزبی به مسائل دارند و سر آحر اغلب پشت هم را خالی نمی کنند.

به طور کلی بحث تقلب در سیستم انتخاباتی و قضایی ایالات متحده تا چه اندازه پذیرفته شده است؟

معمولا زمانی بحث تقلب پی گیری می شود که آرای دو کاندیدا به هم نزدیک باشد. سه سناریو وجود دارد. اول: بایدن با اختلاف زیاد انتخابات را می برد و وارد کاخ سفید می شود. دوم: ترامپ رای می آورد و نظرسنجی ها غلط اعلام می شوند. سوم: بایدن انتخاب می شود ولی فاصله آرای دو کاندیدا کم است و ترامپ می تواند ادعای تقلب را مطرح کند.

به هر حال ترس از اینکه ترامپ نخواهد کاخ سفید را ترک کند و اینکه طرفدارانش ممکن است به خیابان ها بیایند، پررنگ شده است. آیا رئیس جمهور آمریکا قادر است تا ارتش را به خیابان ها بیاورد و اعتراضات احتمالی به خشونت کشیده شوند؟

اگر سناریوی آخری که گفتیم مطرح باشد و اختلاف آرا کم باشد و ترامپ ادعای تقلب را مطرح کند، اعتراض و شورش و دعوا عجیب نخواهد بود. با این حال بر اساس قانون اساسی ایالات متحده رئیس جمهور تازه آمریکا در هر شرایطی باید در روز بیستم ژانویه در کاخ سفید باشد. یعنی در این فاصله بین سوم نوامبر تا بیست ژانویه، ترامپ می تواند ادعاهایش را پی گیری کند اما هر چه هست باید تا آن زمان بر طرف شود.

ترامپ در آمریکا فرمانده تمام قواست. پس او می تواند ارتش را به مقابله با مردم به خیابان ها بکشاند. در ماجرای جورج فلوید و اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر هم در برخی ایالات چنین کاری کرد. اما ارتش در این کشور اساسا خود را درگیر منافع حزبی رئیس جمهور نمی کند و بعید است که بخواهد به نفع ترامپ به صحنه وارد شود.

ترامپ می گوید نگران آرای پستی است. واقعا این شیوه از رای گیری تا چه اندازه احتمال تقلب در انتخابات آمریکا را بالا می برد؟

حرف ترامپ در خصوص امکان تقلب در انتخابات پستی نامعقول نیست. امسال در شهرهایی که دموکرات ها قدرت دارند، میزان زیادی برگه رای فرستاده شده است. هر کسی که ثبت نام کرده که در انتخابات رای دهد، برگه رای گرفته. اما این به معنی آن نیست که همه این افراد که درخواست داده اند بخواهند واقعا رای بدهند. برای همین می گویند که دموکرات ها به صورت فله ای برگه رای فرستاده اند و این موضوع احتمال تقلب را بالا می برد. آمریکا نهاد بی طرفی نظارتی ندارد که بتواند بر موضوع تقلب یا پیچیدگی های انتخاباتی نظارت کند. نهادهایی که اینکار را بر عهده دارند، هر کدام به یکی از این دو حزب مایلند و همین موضوع اوضاع را پیچیده تر کرده است.

به طور کلی اگر درصد رای دهندگان بالاتر برود، به نفع دموکرات هاست. برای همین هم آنها می خواهند تعداد برگه های رایی که به صندوق انداخته می شود بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه