زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» تله تایپ » داریوش سالاری بر اثر کرونا درگذشت
تاریخ انتشار : 2020/10/26 - 13:04
 کد خبر: 117888
 116 بازدید

داریوش سالاری بر اثر کرونا درگذشت

داریوش سالاری از سازندگان پیشکسوت ساز سنتور شنبه شب سوم آبان ماه به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دار فانی را وداع گفت.

داریوش سالاری بر اثر کرونا درگذشت

داریوش سالاری نوازنده پیشکسوت ساز سنتور که به بیماری دیابت مبتلا بود شامگاه شنبه سوم آبان ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دارفانی را وداع گفت.

داریوش سالاری ۶ اردیبهشت سال ۱۳۲۹ در آبادان متولد شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه در آبادان به منظور ادامهٔ تحصیل به هندوستان رفت و در رشتهٔ علوم سیاسی مشغول به تحصیل شد. او به دلیل علاقه به موسیقی فراگیری ساز «سی‌تار» را آغاز کرد و ۶ سال نزد «آناندا شارما» شیوهٔ نوازندگی «راوی شانکار» را آموخت. وی در دانشگاه اسلامی هندوستان تحصیل کرده‌است و در نواختن سنتور به مهارت رسید.

وی در سال ۱۳۵۹ به ایران برگشت و از سال ۱۳۶۵ ساختِ ساز «سنتور» را آغاز نمود. او به مُرور تغییراتی در ساختمان و روش ساخت ساز سنتور ایجاد کرد. تغییر ابعاد سنتور و ضخامت صفحات، تغییر روش در پُل گذاری، استفاده از سیم‌های فولادی به جای سیم‌های برنجی، ساختن سنتور دو طرف سیم فولادی سُل کوک، ساخت سنتور کروماتیکِ ۹ خَرَک و ۱۱ خرک و ۱۵ خرک و سنتور باس از جمله فعالیت‌های سالاری در زمینهٔ ساخت و بهبود ساز سنتور بود.

در شهریور ۱۳۹۳ کتاب «هزار و یک پرسش دربارهٔ سنتور» نوشتهٔ داریوش سالاری با تنظیم و ویراستاری شهاب مِنا توسط انتشارات سرود منتشر شد. در مرداد ۱۳۹۴ داریوش سالاری به همراه ۴ نوازندهٔ پیشکسوت سنتور از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مورد تقدیر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , جذاب ترین ها , خبر داغ
ارسال دیدگاه