زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» تله تایپ » چرا نام ایران و روسیه و دخالت خارجی در انتخابات آمریکا مطرح است؟
تاریخ انتشار : 2020/10/26 - 12:30
 کد خبر: 117869
 109 بازدید

فرجی‌راد:هرکدام از این دو نفر که وارد کاخ سفید شود،برای مساله تحریم های ایران راه سختی خواهد داشت

چرا نام ایران و روسیه و دخالت خارجی در انتخابات آمریکا مطرح است؟

آمریکایی ها معتقدند دست هایی از خارج از کشورشان سعی در دخالت در انتخابات روز سوم نوامبر دارند. اما این موضوع تا چه اندازه می تواند حقیقت داشته باشد؟

چرا نام ایران و روسیه و دخالت خارجی در انتخابات آمریکا مطرح است؟

مهسا مژدهی: ماه گذشته ترامپ اولتیماتوم داد که اگر تقلبی در انتخابات آمریکا صورت بگیرد، نتیجه را نخواهد پذیرفت. این تنها جمهوری خواهان نیستند که مدام از امکان تقلب در انتخابات یا دخالت خارجی ها در آن حرف می زنند. حالا دموکرات ها هم به این قافله پیوسته اند و میگویند دست هایی قصد دخالت در انتخابات را دارند.

جو بایدن در یک گفتگوی تلویزیونی به تازگی با اتهام زنی به ایران، روسیه و چین مدعی شده است که این کشورها در انتخابات آمریکا دخالت می کنند. این در حالیست که قبل از او چنین اتهاماتی از سوی جمهوری خواهان طرفدار بیشتری داشت. در پاسخ به این اتهاماتی که در ادامه گزارشی از دستگاه های اطلاعاتی آمریکا به ایران زده شده است، علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک گفت: «ما در خصوص موضوعات انتخاباتی اظهار نظر نمی‌کنیم و علاقه‌ای به ورود به مناظره‌ها نداریم. ما مکرراً اعلام کرده‌ایم که ایران در انتخابات کشورهای دیگر هیچ مداخله‌ای نمی‌کند.» میریوسفی همچنین در پاسخ به این اتهامات واهی مقام‌های آمریکایی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، گفت: «برخلاف آمریکا، ایران در انتخابات کشورهای دیگر مداخله نمی‌کند. جهان شاهد تلاش‌های عمومی ناامیدانه خود آمریکا برای زیرسؤال بردن نتایج انتخاباتشان در بالاترین سطح می‌باشند». او سپس با رد اتهام‌های واشنگتن به ایران ادامه داد: «این اتهامات چیزی جز سناریوی دیگری برای تضعیف اعتماد رأی‌دهندگان (آمریکایی) نیست و مضحک است. ایران هیچ علاقه‌ای به مداخله در انتخابات آمریکا ندارد و هیچ ترجیحی برای نتیجه آن ندارد. آمریکا باید به اتهام‌زنی شرورانه و خطرناک خود به ایران پایان دهد.» این در حالیست که دستگاه وزارت خارجه هم بارها اعلام کرده برای ایران اینکه چه کسی بخواهد در آمریکا رئیس جمهور بشود مطرح نیست و ایران علاقه ای به این مساله ندارد.

با عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپولتیک دانشگاه در مورد موضوع دخالت در انتخابات ایالات متحده به گفتگو نشسته ایم:

پیش از این شاهد بودیم که جمهوری خواهان ادعاهایی را در مورد دخالت در انتخابات مطرح می کردند. اما اینبار دموکرات ها هم جدی تر از همیشه وارد این بازی شده اند و می گویند کسانی در خارج از کشور در تحولات ایالات متحده دست دارند. هدف آنها از مطرح کردن چنین شبهه هایی چیست؟

در ابتدا گروه ترامپ و جمهوری خواهان بودند که مساله دخالت در انتخابات را مطرح کردند. آنها از کشورهایی چون چین،روسیه و ایران نام برده و مدام تکرار می کردند که این سه کشور قصد دخالت دارند.حالا هم نوبت دموکرات ها رسیده وشخص بایدن در مناظره با ترامپ می گوید که این سه کشور قصد دخالت دارند و او بعد از انتخاب شدن با آنها برخورد خواهد کرد.

به نظر من دلیل اینکه دموکرات ها هم وارد این بازی شده اند، این است که می خواهند اتهامات را از سر خود باز کنند تا جمهوری خواهان نتوانند مدعی شوند که دخالت خارجی ها برای انتخاب بایدن رخ داده است. ما دیدیم که حتی نانسی پلوسی هم به تازگی وارد این گود شده و ادعاهای مشابهی را مطرح می کند. این بیشتر به همین خاطر است که می خواهند مورد اتهام جمهوری خواهان قرار نگیرند و مردم هم به آنها و عملکردشان شک نکنند.

انتخابات ایالات متحده برای کشورهای زیادی اهمیت دارد. مثلا اروپائی ها منافع خود را در انتخاب بایدن می بینند و این موضوع را هم پنهان نمی کنند. پس چرا فقط نام ایران و روسیه مطرح شده؟ به نظر می آید که اصرار شدیدی بر روی نام این دو کشور وجود دارد اما در مورد چین کمتر شبهه ای ایجاد می شود. علت این امر را چه می دانید؟

ایران اتهاماتی که علیه ما زده شده است را رسما رد کرده. هم نماینده ایران در سازمان ملل و هم سخنگوی وزارت خارجه گفته اند که چنین چیزی نیست و برای ایران اینکه چه کسی در انتخابات ایالات متحده برنده باشد، اهمیتی ندارد. با این وجود این مسائل در مورد کشورهایی که حساسیت بیشتری روی آنهاست مطرح می شود. به هر حال آمریکایی ها روی روسیه بیشتر از چین حساسند و در سابقه ذهنی شان ماجرای دخالت روس ها هم وجود دارد.

برخی از سیاستمداران و ناظران در آمریکا معتقدند که باز کردن بحث دخالت در انتخابات، به طور کلی به ضرر کشور است چرا که نشان از ضعف آنها و میزان شکنندگی وضعیت این کشور در جهان دارد. آیا واقعا تاکنون کشورهای دیگر توانسته اند که بر انتخابات ایالات متحده تا اندازه ای اثر بگذارند که نتایج تغییر کند؟ با توجه به ساختار این کشور چنین امری تا چه اندازه ممکن است؟

موضوع دخالت روس ها در انتخابات سال 2016 قویا مطرح بود. الان هم بحث دخالت روسیه در ایالات متحده به صورت جدی دنبال می شود. از سوی دیگر این مساله وجود دارد که از زمانی که فضای مجازی رشد پیدا کرده، چنین دخالت هایی در همه جای دنیا اتفاق می افتد و افراد با شبکه های اجتماعی که در دسترس خود دارند، می توانند روی روان رای دهندگان تاثیرگذار باشند.

این موضوع در مورد ایران صدق نمی کند. چرا که بارها اعلام کرده، برای تهران فرقی ندارد که چه کسی در انتخابات آمریکا برنده خواهد شد. ممکن است برخی گروه ها به یکی از دو کاندیدا تمایل بیشتری داشته باشند. اما سیاست نهایی ایران این است که فرقی بین آن دو وجود نخواهد داشت. هر کدام از این دو نفر که وارد کاخ سفید شود، برای مساله تحریم ها راه سختی در پیش خواهد بود که نیاز به رسیدگی ویژه دارد.

سیاست ایران را در قبال این اتهام زنی ها چطور ارزیابی می کنید؟

ایران از سوی دستگاه های مرتبط با وزارت خارجه اتهامات را قویا رد کرده است. به نظر من این سیاستی که انتخاب شده و اینکه تهران اعلام می کند اهمیتی به نتیجه انتخابات در ایالات متحده نمی دهد و سیاست خود و برنامه های خود را جلو خواهد برد، رفتار درستی در مقابل این اتهام زنی هاست که بهتر است ادامه یابد و تهران همین موضع را حفظ کند. آنچه در داخل آمریکا گفته می شود متکی به مسائل داخلی آنهاست.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه