زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» تله تایپ » یاغی‌های استقلال و پرسپولیس
تاریخ انتشار : 2020/10/24 - 13:54
 کد خبر: 117659
 132 بازدید

به بهانه استقلالی شدن نادری؛

یاغی‌های استقلال و پرسپولیس

برخی بازیکنان به صورت مستقیم بین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس رد و بدل شده‌اند.

یاغی‌های استقلال و پرسپولیس

شاید اولین بار که فوتبال در ایران شناخته شد کسی فکرش را هم نمی‌کرد تا این اندازه رقابت بین ۲ تیم استقلال و پرسپولیس شدید شود، اما اکنون افرادی هستند که حاضرند تا تیم رقیب حتی در بازی‌های آسیایی و مقابل حریفان غیر ایرانی هم شکست بخورد.

این موضوع تنها به نتیجه نگرفتن تیم حریف تمام نمی شود. بسیاری از بازیکنان با انتقال از یکی از ۲ تیم مطرح پایتخت به دیگر تیم، حاشیه‌های عجیبی را به وجود آوردند و زندگی فوتبالی خود را تحت تاثیر قرار دادند.

این اتفاق تنها به فوتبال ایران خلاصه نمی‌شود و سطح اول فوتبال اروپا هم با این موضوع بیگانه نیست. لوئیس فیگو شاید مشهورترین بازیکنی باشد که با انتقال از بارسلونا به رئال مادرید چنین شرایطی را در فوتبال تجربه کرد. او زمانی که با لباس رئال مادرید در ورزشگاه نیوکمپ مقابل بارسلونا قرار گرفت هواداران کاتالانی با سر خوک از او استقبال کردند.

روز گذشته محمد نادری مدافع چپ تیم فوتبال پرسپولیس تهران با قراردادی یک ساله راهی تیم رقیب یعنی استقلال شد. با توجه به این انتقال مهم به بعضی از بازیکنان مشترک سرخابی‌های پایتخت که به صورت مستقیم بین یکدیگر رد و بدل شده‌اند، نگاهی انداخته‌ایم.
داریوش مصطفوی؛ اولین یاغی

اولین بازیکنی که از یکی از ۲ تیم پُر هوادار تهران راهی تیم رقیب شد، داریوش مصطفوی بود. او قبل از اینکه در سال ۱۳۴۹ از استقلال شود، ۳ بار تجربه بازی در دربی مقابل پرسپولیس را در کارنامه خود داشت. مصطفوی ۲ بار هم با پیراهن پرسپولیس برابر استقلال قرار گرفت. او بعدا رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد و زمان ریاست او ایران بعد از ۲۰ سال به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه صعود کرد.

منصور رشیدی؛ اولین دروازه بان مشترک سرخابی‌ها

دروازه بان اسبق تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از تیم برق تهران راهی پرسپولیس شد، اما در این تیم زیاد به بازی گرفته نشد. او سال ۱۳۵۹ با نظر رایکوف به تیم استقلال پیوست تا اولین دروازه بانی باشد که بین ۲ تیم جابجا شده است. رشیدی تنها دروازه بان تاریخ جام ملت‌های آسیا است که توانسته در تمامی بازی‌ها کلین شیت کند. او زمان حضور در استقلال رقابت جالبی با ناصر حجازی برای قرار گرفتن در دروازه استقلال داشت.
جواد الله‌وردی؛ عجیب ترین انتقال

پرسپولیس در دربی ۱۶ شهریورماه ۱۳۵۲ برابر استقلال به برتری رسید و یکی از سنگین ترین شکست‌های تاریخ آبی‌پوشان را رقم زد. در این مسابقه جواد الله‌وردی مدافع استقلال بود که در پایان فصل راهی پرسپولیس شد. این موضوع گمانه‌زنی‌های عجیبی را مبنی بر کم کاری الله‌وردی مطرح کرد. با این وجود او می تواند عجیب ترین بازیکنی باشد که بین این ۲ تیم رد و بدل شده است.
غلامرضا فتح آبادی؛ گلزنی در دربی با پیراهن استقلال و پرسپولیس

فتح‌ آبادی سال ۱۳۵۸ برای با لباس استقلال برابر پرسپولیس قرار گرفت و تک گل آبی‌ پوشان پایتخت را هم به ثمر رساند. او سال بعد راهی پرسپولیس شد و ۴ بار با پیراهن قرمز برابر استقلال به میدان رفت. فتح‌ آبادی سال ۱۳۶۵ بار دیگر به استقلال برگشت و دوباره با لباس استقلال مقابل پرسپولیس بازی کرد. او از جمله نفراتی است که در دربی موفق شده مقابل استقلال و پرسپولیس گلزنی کند.

شاهرخ بیانی؛ ستاره سرخابی ها در دربی

بیانی که یکی از محبوب‌ترین بازیکنان استقلال به حساب می‌آمد به دلیل اختلاف با یکی از نفرات این تیم راهی پرسپولیس شد. طبق قانونی که در آن زمان وجود داشت، بیانی سال ۶۴ فقط با پرسپوليس تمرين کرد و سال ۶۵ به پرسپوليس پیوست. او ۵ بار با لباس استقلال برابر پرسپولیس گلزنی کرد و جزو بازیکنانی به حساب می‌آید که در دربی به هر ۲ تیم استقلال و پرسپولیس گل زده است. بیانی با لباس پرسپولیس نیز موفق شد ۲ گل به استقلال بزند اما بار دیگر تصمیم گرفت به استقلال برگردد. او زمان حضور مجدد در استقلال باز هم به پرسپولیس گل زد.
علی علیزاده؛ دست‌ جادویی در دربی ۶۶

بازیکنی که همه او را به دلیل پرتاب اوت بلند می‌شناختند پس از اینکه ۵ بار با لباس استقلال برابر پرسپولیس قرار گرفت، به استقلال پیوست. علیزاده زمان حضور در استقلال موفق شد یک گل برابر پرسپولیس به ثمر برساند. شاید عجیب ترین صحنه‌ای که از علیزاده به یادگار مانده باشد به دربی ۶۶ برگردد، جایی که علیزاده در لحظات پایانی بازی با پرسپولیس به شکل عجیبی توپ را در محوطه جریمه با دست لمس کرد و باعث گلزنی علی کریمی و تساوی سرخابی ها شد.
امیر موسوی‌نیا؛ تجربه قهرمانی در آسیا

موسوی نيا با پاس به فوتبال ايران معرفي شد. سال ۱۳۷۰ قصد آمدن به پرسپوليس را داشت اما پرسپوليسی‌ها سعيد نعيم آبادی و فريبرز مرادی را در پست دفاع راست داشتند. در همان زمان جواد زرينچه از استقلال به کشاورز رفت و شاهين بياني نیز از دفاع راست به دفاع آخر رفته بود. به همین دلایل استقلال بدون دفاع راست شد و موسوي نيا به آبی پوشان پیوست تا با اين تيم قهرمان آسيا شود. موسوی نیا سال ۱۳۷۰ ابتدا با لباس استقلال برابر پرسپولیس قرار گرفت. او بعد از تجربه ۳ داربی با پیراهن آبی، به پرسپولیس پیوست. موسوی نیا ۲ بار هم با پیراهن پرسپولیس مقابل استقلال بازی کرد.
سعید عزیزیان؛ دیگر سنگربان مشترک سرخابی ها

سعید عزیزیان با وجود بازی در تیم جوانان پرسپولیس، برای سپری کردن دوران خدمت سربازی از این تیم جدا شد. او بعد از خدمت به تهرانجوان رفت و سپس راهی استقلال شد. عزیزیان ۲ بار با پیراهن استقلال مقابل پرسپولیس بازی کرد و سپس به پرسپولیس رفت تا جانشین سلطانی شود. او یک‌بار هم با پیراهن پرسپولیس برابر استقلال بازی کرد.

مهدی هاشمی نسب؛ جنجالی ترین بازیکن مشترک

هاشمی نسب را می‌توان یکی جنجالی ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران دانست. مدافع وسط پرسپولیس با ۴ گلی که به استقلال زده بود به شدت میان هواداران این باشگاه محبوبیت داشت. با این وجود او به در یک انتقال بزرگ به استقلال رفت و در دربی معروف ۲ تیم که با نتیجه تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید برابر پرسپولیس گل زد و سپس از حال رفت.

علیرضا نیکبخت؛ شکوفایی در پرسپولیس با جدایی از استقلال

هافبک چپ تیم فوتبال استقلال که در این تیم کیفیت خوبی را از خود نشان داده بود در اقدامی عجیب پس از ۸ فصل حضور در استقلال، به پرسپولیس پیوست و زوج محسن خلیلی در خط حمله سرخ‌ها شد. او طی ۳ فصل حضور در پرسپولیس یک بار مقابل استقلال گلزنی کرد و با تیم تحت هدایت افشین قطبی عنوان قهرمانی لیگ برتر ایران را به دست آورد. نیکبخت بعدا با نظر امیر قلعه نویی دوباره به استقلال برگشت.
علی انصاریان؛ طی کردن مسیر عجیب

تقریبا همزمان با انتقال نیکبخت به پرسپولیس، انصاریان مسیر برعکس را طی کرد و راهی استقلال شد. انصاریان که با لباس پرسپولیس به استقلال گل زده بود بر خلاف میل شخصی و فقط برای گرفتن انتقام از مسئولان پرسپولیس به استقلال پیوست. انصاریان فقط یک سال در استقلال دوام آورد و سپس از این تیم جدا شد.

هوار ملا محمد؛ گلزن عراقی سرخابی‌ها

هوار هافبک چپ پای عراقی که همزمان با کرار جاسم در ایران مشغول بازی بود، در پرسپولیس دوران خوبی را پشت سر گذاشت. او ۲ بار با لباس پرسپولیس و یک بار با لباس استقلال در دربی پایتخت موفق به گلزنی شد. هوار اولین بازیکن خارجی محسوب می‌شود که به طور مستقیم از یکی از ۲ تیم پُر طرفدار پایتخت راهی تیم رقیب شده است.
محمد قاضی؛ بی‌حاشیه ترین یاغی

حضور محمد قاضی در پرسپولیس با کریم انصاری‌فرد همزمان شده بود و به مهاجم اسبق ذوب آهن کمتر بازی می‌رسید. بنابراین او سال ۱۳۹۲ تصمیم گرفت تا در دیگر تیم محبوب پایتخت به فوتبال خود ادامه دهد. انتقال قاضی به استقلال حاشیه زیادی نداشت و هواداران ۲ تیم را چندان تحت تاثیر قرار نداد. قاضی در استقلال تقریبا حضور ثابتی داشت و یکی از ارکان اصلی صعود این تیم به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود.

گادوین منشا؛ پُر سر و صدا اما بی اثر

مهاجم خارجی سابق استقلال و پرسپولیس دیگر بازیکنی بود که به طور مستقیم بین ۲ تیم ترانسفر شد. او که با پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم صعود کرده بود با وجود محبوبیت زیاد بین هواداران، ترجیح داد راهی استقلال شود. منشا در ابتدا عملکرد بدی نداشت اما در دربی ۹۰ بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت و استقلال با حساب یک بر صفر نتیجه را واگذار کرد.

برخی از بازیکنان مثل احمدرضا عابدزاده، محمدحسین کنعانی زادگان، مجید نامجومطلق، پرویز قلیچ خانی، بیوک وطن‌خواه، بهمن نوروزی، اکبر افتخاری، رضا احدی، محمود کلهر، بهزاد داداش زاده، محمدرضا مهرانپور، محمدرضا مهدوی، علی اکبریان، مهدی صالح پور، میثم بائو، فرزاد حاتمی، محمد محمدی، میثم حسینی، پژمان نوری، الونگ، مهرداد اولادی، کوروش شهبازی فر، فرزاد آشوبی و ابراهیم تقی پور نیز تجربه بازی در هر ۲ تیم استقلال و پرسپولیس را در کارنامه ورزشی خود داشته‌اند.

ناصر حجازی، سعید مراغه چیان، شاهین بیانی، خسرو پارسا، جواد زرینچه، علی لطیفی، داریوش یزدانی، سعید علی افتخاری، غلام وفاخواه، محمود خوردبین، فریدون معینی، رحیم یوسفی و حمید روزبهانی نیز به صورت کوتاه در حد یک یا ۲ بازی تجربه حضور در تیم رقیب را داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , ورزشی
ارسال دیدگاه