زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصادی » پسماند توجه؛ اثر جانبي پر هزينه براي عدم تمركز
تاریخ انتشار : 2020/10/22 - 12:42
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 117297
 379 بازدید

پسماند توجه؛ اثر جانبي پر هزينه براي عدم تمركز

مفهوم باقيمانده يا پسماند توجه (Attention Residue)، تنها يك نظريه بهره وري ديگر نيست بلكه آن را مقالات علمي پشتيباني مي كند. پروفسور سوفي له روي (Sophie Leroy) در سال 2009 طي مقاله‌اي به اين مفهوم پرداخته است و وقتي من اولين بار اين مفهوم را در كتاب «كار عميق» نوشته كل نيوپورت  (Cal Newport) خواندم متوجه شدم در اكثر سازمان‌ها و موسسات كشور اين موضوع بسيار رواج دارد و در حال كاهش بهره وري و عملكرد مديران سطح بالا و تصميم گيرندگان در شركت‌ها است.

پسماند توجه؛ اثر جانبي پر هزينه براي عدم تمركز

مفهوم پسماند توجه بيان مي دارد: هنگامي كه شما در حين انجام كار A به سراغ كار B مي‌رويد، توجه و حواس شما بلافاصله به دنبالتان نمي‌آيد و پسماندي از توجه و حواس شما همچنان مشغول كار اوليه باقي مي‌ماند.

اين پسماند، به ويژه هنگامي كه كارتان بر روي وظيفه A قبل از انتقال بر روي وظيفه B تمام نشده و با تمركز كافي صورت نگرفته باشد بيشتر مي‌شود.

اين موضوع را به شكل نمادين و ساده تري بيان مي‌كنم؛ در دوران كودكي حتما با آبرنگ نقاشي كشيده‌ايد. وقتي رنگي را بر روي قلمو استفاده مي‌كرديم قبل از استفاده از رنگ ديگر بايد قلمو را به طور كامل در آب تميز مي‌كرديم تا رنگ بعدي را خراب نكند.

اين اثري كه قلموي كمي آغشته به رنگ قبلي و كامل شسته نشده بر روي رنگ جديد مي‌گذارد دقيقا مانند پسماند يا باقيمانده توجه در ذهن ما است. مغز ما مي‌تواند مانند يك مسواك كثيف باشد!

اگر به مديران و تصميم گيرندگان سازمان‌ها و شركت‌ها در كشورمان دقت كرده باشيد متوجه خواهيد شد آن‌ها معمولا و به صورت مداوم از اين جلسه به آن جلسه مي‌روند در عين حال شبكه‌هاي اجتماعي خود را چك مي‌كنند و به ايميل هايشان پاسخ مي‌دهند! در مسير رفت و آمد بين جلسات هم با افراد مختلف رو به رو مي‌شوند و با آن‌ها در مورد مسائل مختلف صحبت مي‌كنند و در نتيجه توجهشان نسبت به موضوع يا جلسه بعدي كه در آن شركت خواهند كرد رفته رفته كمتر مي‌شود؛ شايد دليل اينكه جلسات در سازمان ها معمولا خروجي قابل توجهي ندارد و كسي در آن‌ها حرفي براي گفتن و خلاقيتي براي ارائه ندارد همين موضوع است!

پديده پسماند توجه موجب افزايش اشتباه در كارها، افزايش فشار روي فرد تصميم گيرنده، مخالفت بدون منطق با حرف‌ها و تصميمات، محدود شدن در تفكر عميق و كاهش توانايي حل مسائل و … خواهد شد كه در نهايت موجب افزايش هزينه هاي نهايي شركت ها و كاهش عملكرد و بهره وري افراد مي‌شود.

استراتژي هايي براي كاهش پسماند توجه:

– براي كارهاي عميق، زمان بندي منظمي داشته باشيد

– موضوعات يا رفتارهايي كه موجب تغيير موضع مي‌شود را بررسي و يادداشت كنيد

– براي مديريت ارتباطات روزانه خود، زمان‌هاي مشخصي تعيين كنيد.

– از تقويم و اپليكيشن ها براي زمان بندي با توجه به برنامه‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت خودتان و كسب و كارتان استفاده كنيد.

– مينيماليست ديجيتالي را تمرين كنيد.

– زمان بندي هاي ارتباطاتتان را با ديگران به اشتراك بگذاريد تا بدانند چه زمان هايي مي‌توانند منتظر پاسخ يا مكالمه با شما باشند.

– آلارم برنامه ها براي پيغام جديد را در زمان بندي هاي ديگر كاريتان قطع كنيد.

و در نهايت به انجام كار عميق و متمركز و تا پايان كار يا رساندن به مرحله‌اي متعهد باشيد.

نویسنده: محسن قلی زاده

منبع: هفته نامه تدبیر تازه


برچسب ها :
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , صنعت،معدن و تجارت , پیشنهاد سردبیر , یادداشت
ارسال دیدگاه