زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» بین الملل » همه وعده‌های ترامپ
تاریخ انتشار : 2020/10/19 - 11:20
 کد خبر: 116563
 105 بازدید

همه وعده‌های ترامپ

دونالد ترامپ به امید ریاست جمهوری مجدد، در حالی با وعده‌های تازه در کارزار انتخاباتی، ۲۰۲۰ ظاهر شده که کارنامه ریاست جمهوری وی در تحقق وعده‌های پیشین، مملو از تناقض و حتی برخلاف منافع شهروندان آمریکایی بوده است.

همه وعده‌های ترامپ

شبکه تله سور در گزارشی تحلیلی به بررسی عملکرد ترامپ در تحقق وعده‌های ملی خود پرداخت.

با نزدیکی به انتخابات سوم نوامبر(۱۳ آبان) آمریکا در حدود دو هفته دیگر، در میان وعده های جدید «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواهان در کارزارهای انتخاباتی پاسخ به این سوالات اجتناب ناپذیر می نماید: اینکه وعده های قبلی ترامپ در سال ۲۰۱۶میلادی در جذب رأی دهندگان چه بود و کدام یک از آنها محقق شده است و کدام یک از آنها تنها در حد حرف باقی مانده است؟

با نگاهی به مجموعه وعده ها و شعارهای ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آنها را می توانیم در چند بخش مهم طبقه بندی کنیم:
برنامه های اقتصادی

– رشد اقتصادی

به گفته کارشناسان اقتصاد، با رسیدن یک تاجر به منصب ریاست جمهوری در بهترین حالت مدیریت، انتظار رشدی اقتصادی در حدود ۴- ۳.۵ درصد می رفت. با این وجود، تولید ناخالص داخلی (به عنوان یکی از عوامل رشد اقتصادی) در سال اول ریاست وی با افزایش ۲.۴ درصدی، در سال ۲۰۱۸ به ۲.۹ درصد رسید و در ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳ درصد شد که بنا به نظر تحلیلگران اقتصادی این روند با شیب صعودی وعده داده شده پیش نرفت.

– بدهی دولت فدرال

کاهش این شاخص یکی از وعده های اولیه رئیس جمهور فعلی بود. وی در ابتدا گفته بود که ۱۸ میلیارد بدهی کشور را کاهش خواهد داد و سپس قول داد با تعدیل مالیات، بدهی ملی را پرداخت کند. با این همه، با افزایش کسری بودجه تا ۱۹ درصد در چهارماهه اول ۲۰۲۰ در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ بدهی ملی را به مبلغی بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار رساند.

– مالیات

ترامپ با انتقاد از دموکرات ها، وعده داده بود که مالیات ها را برای ثروتمندان افزایش خواهد داد. اما در عمل سیاست اصلاح مالیات او در جهت عکس جریان یافت و به کاهش مالیات بر دارایی های کلان طبقه مرفه ختم شد.

– بیکاری

مستاجر کاخ سفید در طول کارزار انتخاباتی اش در سال ۲۰۱۶ قول برنامه ای پیشرفته در زیرساخت ها را داده بود. اگرچه مجلس منابع مالی هنگفت مورد انتظار ترامپ را تصویب نکرد، اما برنامه عملی ترامپ هم واقعیتی خلاف شعارهایش را نشان داد و پس از گذشت چهار سال حتی با در نظر گرفتن عوامل دیگر چون شروع همه گیری نشان داد نه تنها وی در این امر موفق نبود بلکه طبق آمار ژوئیه (تیرماه) وزارت کار این کشور، در شش ماهه اول ۲۰۲۰ با شیوع کرونا بیش از ۵۱ میلیون نفر شغل خود را از دست دادند.

در حالی که به علت وضعیت ثبات در ایجاد شغل، در سپتامبر ۲۰۱۹ نرخ بیکاری در این کشور به ۳.۵ درصد، یعنی کمترین میزان از دسامبر ۱۹۶۹ رسیده بود. موضوعی که بسیاری از مخالفان ترامپ از آن به عنوان میراث پرافتخار باراک اوبامای دموکرات در زمان تحویل اقتصاد به جانشین خود یاد می کنند.

بهداشت و سلامت

ترامپ پس از روی کار آمدن برنامه سلامت اوباما (Obamacare) را لغو کرد. این برنامه که در سال ۲۰۱۰ تصویب شده بود، طرحی بود که بیمه سلامت را برای شهروندان آمریکایی پیش بینی می کرد. ترامپ با فاجعه خواندن آن برنامه، گفت که به جای آن طرح بهتر و ارزان تری را ارائه خواهد داد. اما لایحه موردنظر او با مخالفت جدی مجلس روبرو شد و به دلیل انتقادهای بی شمار مجبور شد آن را کنار بگذارد.

در سال آخر ریاست جمهوری ترامپ که آمریکا در پی شیوع گسترده کرونا صحنه تراژدی غم انگیزی از افزایش مبتلایان و جانباختگان کووید ۱۹ شده است، دولت وی با کم اهمیت جلوه دادن بیماری و با بی اعتنایی به جامعه پزشکی، هشدارهای بهداشتی را نادیده انگاشته و کمترین تلاش را برای مقابله با همه گیری از خود نشان داد.

این در حالی است که رئیس فعلی کاخ سفید به منظور بهره برداری انتخاباتی، با ادعای اینکه عملکرد او در مهار کرونا بد نبوده، مدعی شد که برآوردها از میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، وضعیتی به مراتب بدتر از اوضاع فعلی را پیش بینی کرده بودند.

به گفته «نوام چامسکی» تحلیل گر آمریکایی، پیامد این سهل انگاری ها را در واقعیت، ارقام بالغ بر ۸ میلیون مبتلا و بیش از ۲۲۴ هزار فوتی بر اثر کرونا منعکس می کنند. در حالی که ترامپ از زمان رسیدن به ریاست جمهوری، با پشت کردن به علم و دانش، به جای سلامت شهروندان آمریکایی، دستیابی به درآمدهای شرکت های سودآور را در اولویت قرار داده است.
مدیریت پناهجویان و مهاجران

دیوار مرزی آمریکا مکزیک

چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا با وعده مبارزه با مهاجرت بی رویه و احداث دیوار بلندی در مرز مکزیک (کشور همسایه جنوبی) توانست رأی جناح راست گرا را از آن خود کند. وی پس از ارائه این ایده توهین آمیز، برنامه ساخت دیواری به ارتفاع حدود دو هزار کیلومتر در مرز مکزیک را در دستورکار قرار داد. این پروژه ترامپ نیز که منابع میلیاردی بودجه نظامی و مبارزه با مواد مخدر را به خود اختصاص داده، بدون سرانجام متوقف شده است.

دولت ترامپ در رابطه با مساله مهاجرت شهروندان مکزیکی به آمریکا با نشان دادن کمترین حد مدارا، خانواده های مهاجرین را از یکدیگر جدا کرد و با قرار دادن آنها در قفس، زشت ترین صحنه های توهین آمیز را از چهره آمریکا به نمایش گذاشت.

درباره محدودیت مهاجرت از هفت کشور با اکثریت مسلمان مانند چاد، ایران، سومالی، لیبی، سوریه و یمن ترامپ لایحه ای را در سال ۲۰۱۷ اول به طور غیرقانونی در دادگاه های این کشور مطرح کرد و سپس با تصویب آن از طریق دادگاه عالی به طور موقت آن را به اجرا گذاشت.

درباره مساله کنترل مهاجرت های غیرقانونی به طور کلی در تمام نشست های انتخاباتی صحبت می شود اما این موضوع به طور ویژه در دوره رئیس جمهور فعلی با طرح اخراج همه آنها که جمعیتی در حدود ۱۱ میلیون نفر را شامل می شود، جنجال بسیاری به پا کرد. اما در نهایت، به اخراج رقمی حدود دو سه میلیون کمتر یعنی ۲۵۶ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ منجر شد.

در نیمه های همان سال اما دونالد ترامپ، رئیس چمهوری آمریکا همانطور که در زمان انتخابات قول داده بود اجرای طرح «داکا» را متوقف کرد. رئیس جمهوری ایالات متحده برخلاف نظر بسیاری از هم حزبی‌های خود دست به این کار زد. داکا برنامه‌ای بود که طی آن حدود ۷۰۰ هزار نوجوان و کودکانی که بصورت غیرقانونی با والدین خود پا به آمریکا گذاشته بودند تحت عنوان دریمرز می توانستند به طور قانونی در آمریکا به کار و تحصیل بپردازند.

به نظر می رسد ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید، میزان پناهنجویان به این کشور را تا حدود ۸۰ درصد کاهش داده است. به طور مثال برای سال جاری (۲۰۲۰) قبل از شروع همه گیری، پذیرش پناهنجویان کمتر از ۱۱ میلیون نفر مقرر شده بود که به ۱۸ هزار نفر رسید. اما ترامپ توانست تعداد پناهجویان پذیرفته شده ازسوی آمریکا را به تدریج از ۴۵ هزار نفر در اولین سال کار خود به ۱۸ هزار نفر در سال‌های بعدی کاهش دهد.

دولت دونالد ترامپ که در مقایسه با دولت های پیشین ایالات متحده، بیشترین سابقه را در عهدشکنی و نقض مقررات بین المللی دارد؛ در حالی بر وعده های عملی شده خود تاکید می کند که در میان موارد محقق شده، خروج از معاهدات بین المللی نظیر پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان نفتا و پیمان اقیانوس آرام (تی پی پی) به چشم می خورد.

اما ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ وعده مذاکره مجدد با ایران را هم داده بود، با وجود عملی کردن نقض پیمانی دیگر چون خروج یکجانبه این کشور در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای برجام، موفق به تحقق این وعده پوشالی خود نیز نشد.

مستاجر کاخ سفید در مدت ریاست جمهوری خود کارنامه ای مملو از تناقض ها دارد. او ضمن نقض بسیاری از وعده های انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶، تنها به حدود یک چهارم از قول‌هایش جامه عمل پوشانده است؛ آن هم قول‌هایی چون خروج از پیمان‌ های بین‌المللی که صراحتا در مسیر نقض مقررات جهانی بوده است.

با نگاهی به کارنامه فعالیت های دونالد ترامپ متوجه می شویم که رئیس جمهور فعلی کاخ سفید، بر اجرای شعارهای منفی خود از جمله نقض توافق های ملی و بین المللی بیشتر از پی گیری برنامه های حیاتی از جمله مدیریت سلامت جامعه آمریکا در دوره همه گیری اصرار داشته است.

بیشتز بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه