زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» تله تایپ » آمریکا یک توافق دیگر را زیر پا گذاشت
تاریخ انتشار : 2020/10/16 - 13:54
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 116260
 114 بازدید

آمریکا یک توافق دیگر را زیر پا گذاشت

ایرنا نوشت: دولت آمریکا که بارها نشان داده به هیچ توافقی پایبند نیست، این بار توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن را که مهر ۱۳۹۳ با دولت افغانستان امضا کرده بود زیرپا گذاشت و همزمان با خروج بخشی از نیروهایش، تجهیزات نظامی آنان را که طبق توافقنامه باید در افغانستان می ماند به همراه نظامیان برد.

آمریکا یک توافق دیگر را زیر پا گذاشت

منابع خبری افغانستان روز جمعه اعلام کردند: آمریکا همزمان با کاهش نیروهای خود در افغانستان، بخشی از تأسیسات پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را تخریب کرده است.

شبکه خبری طلوع نیوز گزارش داد: شماری از ساکنان شهرستان بگرام از تخریب بخشی از تأسیسات اطراف پایگاه نظامی بگرام توسط نیروهای آمریکایی و انتقال تاسیسات موجود در محوطۀ این پایگاه خبر دادند.

بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی و نظامی نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

همچنین پایگاه خبری جمهور نیز نوشت: شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که نیروهای آمریکایی روند انتقال تجهیزات نظامی خود به پاکستان را آغاز کرده اند و این روند خلاف پیمان امنیتی کابل- واشنگتن است.

به گزارش خبرگزاری جمهور؛ پس از دستور ترامپ مبنی بر کاهش سطح حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان تا سقف چهار هزار ۵۰۰ نیرو ، روند انتقال تجهیزات نظامی این نیروها به پاکستان آغاز شده است.

برخی نمایندگان مجلس افغانستان هم می‌گویند که انتقال تجهیزات نظامی آمریکا در حالی که نیروهای افغان برای مقابله با تروریسم به شدت به آن نیاز دارند، خلاف پیمان امنیتی کابل- واشنگتن است.

الله گل مجاهد نماینده مردم کابل در مجلس می‌گوید که طی ده تا دوازده روز گذشته نیروهای آمریکایی تانک‌ها و تجهیزات خود را به پاکستان انتقال می‌دهند. آنان هر شب و هر روز دویست تا سیصد عراده تانک و تجهیزات نظامی خود را به طرف پاکستان می‌برند.

مجاهد افزود، مجلس نمایندگان افغانستان در دوره شانزده یک قرارداد امنیتی را با آمریکا منعقد کرد که اگر نیروهای آمریکایی و ناتو افغانستان را ترک کنند، باید تجهیزات نظامی خود را به نیروهای افغان بدهند.

به گفته او، “نیروهای آمریکایی باید تجهیزات و تاسیسات خود را سالم به نیروهای افغان تسلیم کنند؛ آنها برای چه آمده بودند و این وطن را خراب کردند که حالا تجهیزات خود را نیز به نیروهای افغان تحویل نمی دهند و به پاکستان می‌برند.”

محمد رفیع مموزی نماینده مردم لغمان افغانستان نیز می‌گوید، در حالی که جنگ در این کشور به شدت افزایش یافته، نیروهای آمریکایی روزانه صدها عراده ماشین آلات و تانک‌های خود را از راه تورخم به پاکستان می‌برند.

مموزی افزود که نیروهای آمریکایی این تجهیزات خود را به دولت پاکستان تحویل می‌دهند و در همانجا باقی می‌گذارند.

به گفته او، خواسته مردم افغانستان این است که این تجهیزات به نیروهای افغان تحویل داده شود تا برای تقویت آنها استفاده شود.

این در حالی است که آمریکا و ناتو در دو پیمان امنیتی جداگانه به دولت افغانستان تعهد داده‌اند که نیروهای ارتش را در سطح نیروهای ناتو تجهیز کنند. اما با آنکه چندین سال از امضای این پیمان‌ها می‌گذرد، نیروهای امنیتی افغان با کمبود تجهیزات به ویژه تجهیزات دفاع هوایی مواجه هستند.

خبرگزاری صدای افغان هم نوشت: طبق پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، آمریکا تجهیز نیروهای هوایی افغانستان را تقبل کرده بود اما هنوز این تعهدات خود را انجام نداده است.

این رسانه افغان افزود: نمایندگان در نشست عمومی روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ تاکید کردند که تخریب پایگاه‌ها و انتقال تجهیزات جنگی به پاکستان خلاف موافقت‌نامه امنیتی میان کابل- واشنگتن بوده و آمریکا باید در این مورد تجدید نظر کند.

مشورت، آموزش، تجهیز، حمایت و تقویت پایدار نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان به انضمام بخش‌های مهندسی منطقه‌ای، خنثی‌سازی بمب‌های کنار جاده و سایر مواد منفجره؛ ایجاد و ارتقای سیستم تدارکاتی و حمل‌ونقل نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان؛ گسترش ظرفیت‌های تشریک اطلاعات (اطلاعات امنیتی)؛ تقویت توانایی نیروی هوایی افغانستان و راه‌اندازی تمرینات مشترک نظامی و سایر فعالیت‌های مورد توافق ۲ طرف، بخشی از مواد توافقنامه کابل- واشنگتن در سال ۹۳ بود.

کارشناسان سیاسی منطقه معتقدند که این اقدام امریکا در دیگر کشورهای نیز مسبوق به سابقه است و واشنگتن به دنبال هر توافق هنگام اجرای آن از تعهدات خود سرباز می زند.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا این موضوع بسیار مشهود شده است که نمونه واضح آن خروج از برجام است.

نشریه نیچر روز ۲۳ مهر ماه در گزارشی ضمن انتقاد از دولت ترامپ در تضعیف تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی نوشت، هیچ رییس جمهوری در تاریخ معاصر آمریکا (مانند ترامپ) به این شدت به موسسات حیاتی مانند آژانس‌های علمی، دستگاه‌های قضایی و سیستم انتخاباتی حمله نکرده و آنها را مورد تضعیف قرار نداد.

این نشریه از خروج دولت ترامپ از توافق نامه‌هایی مانند پیمان اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس، توافق هسته‌ای ایران و حملات به سازمان جهانی بهداشت به شدت انتقاد کرد.


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه