زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اقتصادی » تحریم چه تاثیری بر سفره مردم گذاشته است؟
تاریخ انتشار : 2020/09/18 - 19:42
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 113203
 157 بازدید

تحریم چه تاثیری بر سفره مردم گذاشته است؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت:تحریم و کرونا قدرت خرید طبقه متوسط و طبقه فقیر را با کاهشی جدی روبرو کرده‌اند.

تحریم چه تاثیری بر سفره مردم گذاشته است؟

عباس آرگون، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تاکید بر اینکه در بعد اقصادی باید دلایل عمده رشد تورم و مشکلات متعددی که گریبان اقتصاد را گرفته است، مورد بررسی قرار گیرد، گفت: ما باید تحریم را از دو منظر مورد بررسی قرار دهیم. یکی تبعات سیاسی تحریم و دیگری تبعات اقتصادی آن.

او در توضیح این مطلب ادامه داد: قتی می‌خواهیم موضوع تحریم را بررسی کنیم، با دو نوع نگاه داخلی و خارجی مواجه هستیم، به هر حال در بعد بیرونی، ادبیات ما باید به گونه‌ای باشد که موفقیت‌هایمان در این عرصه نمود داشته باشد و طبیعی است که ما در حوزه برخورد با تحریم موفقیت‌هایی را داشته‌ایم که کمتر کشوری قادر به کسب آن است.

آرگون ادامه داد: اگر از توفیق‌های سیاسی و مقاومت در این بخش بگذریم، به واقعیات اقتصادی می‌رسیم و می‌بینیم به هر حال زحماتی غیرقابل انکار را برایمان به همراه داشته است، واقعیت این است که تحریم سبب شده است دسترسی ما به نظام اقتصادی جهان از میان برود و نتوانیم طبق قواعد عادی با دنیا کار کنیم، در عین حال هزینه نقل و انتقال پول، هزینه صادرات کالا، هزینه واردات کالا افزایش می‌یابد و در عین حال ریسک کشور نیز در تجارت بالا می‌رود.

او گفت: ما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، با افزایش هزینه حمل و نقل مواجه می‌شویم، مجبوریم جنس را به قیمت پایین‌تر بفروشیم و البته با قیمت بالاتر هم بخرمی در ضمن همان طور که گفتم ریسک‌ها افزایش می‌یابد چرا که ممکن است پول را تحویل بدهی اما نتوانی کالا را بگیری و ممکن است کالا را تحویل بدهید اما نتوانی پول را دریافت کنید.آرگون افزود: هزینه نقل و انتقال پول نیز از عرف بانکی بالاتر است البته اگر بتوانید به نظم بانکی دسترسی داشته باشید.

عباس آرگون

او با اشاره به اینکه در حوزه نفتی نیز وضعیت همین طور است و کشور ما سال‌ها بخشی از درآمد خود را از محل فروش نفت تامین کرده است، ادامه داد: تحریم نفتی تاثیر سنگین خود را اشکار کرده است و می‌بینیم ارز ۴ هزار تومانی بعد از تحریم نفتی به ۲۷ هزار تومان رسیده است به این ترتیب کسانی که در صدد انکار مشکلات تحریم هستند، باید بدانند واقعیات اقتصادی را نباید نادیده گرفت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اضافه کرد: ما با بحرانی روبرو هستیم که در اثر ان امکان فروش نفت را نداریم و حتی اگر نفت بفروشیم نمی‌توانیم به منابع حاصل از آن دسترسی داشته باشیم. حالا کرونا نیز این وضعیت را تشدید کرده و تبعات بسیار سنگین آن در اقتصاد نمود پیدا کرده است.

وی گفت: این اتفاقات دست به دست هم داده و قدرت خرید بخش مهمی از مردم را کاهش داده است، در اثر رشد قیمت‌ها طبقه متوسط و طبقات آسیب‌پذیر با مشکلات عینی روبرو شده‌اند و هم حقوق‌بگیران و هم صاحبان کسب و کار با مشکل مواجه هستند.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در اثر شیوع کرونا بیش از شش ماه است که بسیاری از کسب و کارها با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند و با کاهش شدید درآمد روبرو هستند و دولت نیز در مضیقه واقعی قرار دارد چرا که درآمدهای نفتی از دست رفته و به دلیل تبعات ناشی از شیوع کرونا نیز احتمال عدم تحقق بخشی از درآمدهای مالیاتی دولت وجود دارد.

وی گفت: پس می‌بینیم تحریم درآمدهای نفتی را نشانه رفته و کرونا درآمد مالیاتی را تحت تاثیر قرار داده است، پس نوع کسری بودجه خود می‌تواند تورم‌زا باشد که همه این‎ها در نهایت مردم را با کاهش قدرت خرید مواجه خواهد کرد.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه