زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۲۹
» اسلایدر اصلی » وقتی که آمریکا دوباره سنگ روی یخ شد
تاریخ انتشار : 2020/08/21 - 12:26
 کد خبر: 110953
 340 بازدید

وقتی که آمریکا دوباره سنگ روی یخ شد

وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه ای به سازمان ملل خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه شد.

وقتی که آمریکا دوباره سنگ روی یخ شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نامه به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواستار فعال سازی مکانیسم ماشه مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شد.

او مدعی شد به دلیل نقض توافق نامه هسته‌ای ایران، باید تمامی تحریم‌های پیشین علیه تهران فعال شود.

گفتنی است روند فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌های ایران ۳۰ روز زمان خواهد برد.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند: چین و روسیه و اتحادیه اروپا با ارسال نامه هایی جداگانه، اعلام خواهند کرد بازگشت تحریم ها را قبول ندارند و این اقدام از نظر حقوقی پایه ای ندارد چون آمریکا پیشتر از برجام خارج شده است.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند اعضای شورای امنیت قصد نادیده گرفتن درخواست آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های ایران را دارند اما حتی اگر همراهی می کردند نیز طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سی روز برای تشکیل کمیته های تحریم فرصت هست.

آمریکا پس از ناتوانی در تصویب قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم ها علیه تهران است. شکست قطعنامه ضدایرانی در شورای امنیت واکنش‌های مختلفی از مقامات در سرتاسر جهان را با خود به همراه داشته است. به طور مثال، «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی، به شدت نسبت به عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شاهد آن بودیم که شورای امنیت قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را رد کرد. این اقدام اشتباهی بزرگ بود و احتمال تقابل نظامی با ایران را به دلیل آنکه این کشور زرادخانه تسلیحاتی خود را گسترش می‌دهد، افزایش داد.»

همچنین «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری با انتشار مجدد متن مقاله خود در نشریه وال استریت ژورنال، درباره شکست مفتضحانه آمریکا در تصویب قطعنامه ضدایرانی، اعلام کرد استناد ترامپ به بند مربوط به بازگشت تحریم‌ها در قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت اشتباه بود.

البته نظراتی مخالف با این نیز شنیده شده است، برای نمونه، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، از قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا انتقاد کرد و در پیامی توییتری نوشت: «قطعنامه مورد حمایت آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، حمایت دو عضو این سازمان را به دست آورد. دو عضو رای مخالف دادند و ۱۱ عضو رای ممتنع. آمریکا از قبل نتیجه را می‌دانست، اما با این حال تصمیم گرفت، پیش‌نویس را ارائه کند. رویکرد مبتنی بر ایدئولوژی می‌تواند، یک کشور (آمریکا) را در وضع نسبتاً ناخوشایندی قرار دهد.»

اتحادیه اروپا روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا نمی‌تواند با توسل به مکانیسم ماشه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را از سر گیرد.

مخالفت تروئیکای اروپا با درخواست آمریکا
ساعتی پس از این درخواست، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس (تروئیکای اروپا) با ارائه نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت رسماً مخالفت خود را با درخواست آمریکا برای فعال‌سازی سازوکار حل‌وفصل اختلافات در برجام موسوم به مکانیسم ماشه اعلام کردند.

تروئیکای اروپایی ضمن تاکید بر اینکه آمریکا ٨ مه ٢٠١٨ از توافق هسته‌اى با ایران خارج شده و امکان استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد؛ پایبندى خود به برجام و قطعنامه ٢٢٣١ را اعلام کردند.

درخواست روسیه برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران
دقایقی پس از درخواست رسمی آمریکا برای فعال‌سازی سازوکار حل‌وفصل اختلافات در برجام موسوم به مکانیسم ماشه، روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست، روز جمعه (امروز) نشستی را برای بررسی موضوع توافقنامه هسته‌ای با ایران برگزار کند.

چین: اقدام آمریکا فقط «نمایشی سیاسی» است
وانگ مین، نماینده چین در سازمان ملل ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا برای برگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی با تلاش برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه، گفت که این اقدام یک نمایش سیاسی است که ایالات متحده به راه انداخته است.

بورل: آمریکا نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به نامه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مبنی بر درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تاکید کرد آمریکا نمی‌تواند از این سازوکار استفاده کند.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اسلایدر اصلی , انتخاب سردبیر , بین الملل , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه