زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اجتماعی » کمبود نقدینگی مهمترین چالش پیش روی متروی تهران
تاریخ انتشار : 2020/06/30 - 19:28
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 106394
 2757 بازدید

مهندس کوزه کنانی مدیر ارشد خط 5 متروی تهران در گفت و گو با «تدبیر تازه» مطرح کرد

کمبود نقدینگی مهمترین چالش پیش روی متروی تهران

توسعه مترو به عنوان یکی از شاخصه‌های بارز توسعه در اقتصاد شهری پذیرفته شده است از این روز نقش مهم مترو در رفاه و آسایش شهروندان هر روز بیشتر از قبل جلوه می‌کند.

کمبود نقدینگی مهمترین چالش پیش روی متروی تهران

خط 5 به عنوان یکی از خطوط پرترافیک و استراتژیک متروی تهران محسوب می‌شود. مهندس خلیل کوزه کنانی مدیرارشد خط 5 متروی تهران معتقد است که برای افزایش بهره وری و توسعه خطوط مترو باید پارامترهای زیادی را مد نظر قرار داد. کمبود منابع مالی از جمله مهمترین دغدغه‌های مترو است.
طی نشستی با ایشان پیرامون مشکلات و چالش‌های پیش روی متروی تهران به گفت و گو نشستیم. آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت و گوی تدبیر تازه با ایشان است.

در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

خلیل کوزه کنانی مدیر ارشد خط 5 مترو تهران هستم که از سال 1372 مستقیماً با مترو کار کردم البته از سال 1370 در شرکت‌های مشاور مترو بودم. در طرح کرج- مهرشهر و ایستگاه‌های کرج، گلشهر، محمدشهر و مسیر کرج –مهرشهر فعالیت داشتم و به طور کلی می‌توان گفت که با شروع کار شرکت بهره برداری جزو اولین نفراتی بودم که به شرکت ورود کردیم و از آن تاریخ تاکنون در خدمت همین شرکت هستم. در سمت‌هایی همچون رییس ایستگاه، مدیر خط و ابنیه و سپس معاون تجهیز و بهره برداری قطار شهری کرج و مدیر عامل شرکت بهره برداری قطار شهری کرج بودم و از سال 96 و بعد از حضور جناب آقای مهندس نوبخت و طبق دستور ایشان و آقای مهندس ربیعی و دیگر دوستان در خط 5 مشغول به کار شدم.

چه چالش‌هایی پیش روی متروی تهران وجود دارد؟

چالش‌های زیادی پیش روی متروی تهران وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمبود نقدینگی اشاره کرد و ما باید بتوانیم درآمدهای پایدار ایجاد کنیم اما بطور کلی پیرامون مجموعه خط 5 که در آن حضور دارم می‌توان گفت که خط 5 یکی از خطوطی است که تقریباً عمر طولانی دارد و با همت و درایت همکاران توانستیم این خط را در بعضی از زمینه‌های زیرساختی به حالت بهسازی و نوسازی درآوریم در بخش برق و شبکه بالاسری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. الان در بخش سیگنالینگ کارهای خوبی انجام شده که خوشبختانه بررسی آمار نشان می‌دهد که توانستیم تاخیرها را به مدت 8000 دقیقه نسبت به پارسال کمتر کنیم.

در رابطه با چالش‌ها باید گفت که مشکلاتی همچون بارندگی سبب می‌شد تا در فصل زمستان شاهد ایجاد قندیل باشیم به دنبال آن اتصال کوتاه و قطارها متوقف می‌شدند که این مشکل را مرتفع کردیم. از نظر ابنیه، برق و مسائل فنی مشکلات نسبت به گذشته کمتر شده است در ایستگاه کرج ما افتخار تأسیس ایستگاهی را ظرف مدت 50 روز داشتیم بطوریکه با ایجاد یک سکو زمان تخلیه مسافر از 17 دقیقه به 4 دقیقه رسید و احساس رضایت مسافران را به همراه داشت. در زمینه محیط زیست نیز کارهای خوبی صورت گرفته است، 21 کارگاه تعمیراتی که یکی از چالش‌های پیش روی مترو بود را فعال کردیم. خوشبختانه این کار باعث شد تا صف تعمیرات قطارهای ما خیلی کم شود و قطارهای ما افتخار این را داشته باشد که 24 حرکت که البته طی چند روز آینده به 26 حرکت می‌رسد را به صورت فعال داشته باشیم.

در زمینه کارهای زیرساختی نیزکارهای خوبی در داخل پایانه صورت گرفته بطوریکه داخل ایستگاه‌ها را به آبیاری قطره‌ای مجهز کردیم و تمام محیط زیست را با این روش آبیاری کردیم. مرتفع کردن مشکل آبهای سطحی از جمله چالش‌های پیش روی خط 5 بود که توانستیم با یک سری کارهای عمرانی و فنی این مشکل را نیز رفع کنیم بطوریکه در بارندگی‌های اخیر که خیلی شدت بیشتری هم داشتند ما اصلاً در خط 5 مشکلی از نظر آبهای سطحی نداشتیم. خوشبختانه به همت دوستان و همکاران و کمک مدیرعامل محترم توانستیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم و توانستیم خط 5 را به ثبات برسانیم. در این بین قطعاً ایراداتی همچون تاخیرها وجود دارد اما این افتخار را دارم که بگویم طی مدتی که در این خط خدمتگزار بودم سعی کردیم که تاخیرات را به حداقل برسانیم. در این بین خط هشتگرد به ما اضافه شد با شرایطی که استیبل نبود ولی توانستیم خط را تحویل بگیریم و حدوداً 6 حرکت در این خط انجام شود که از ساعت 9:30 صبح تا 3 بعدالظهر قطارها جابجا می‌شوند اما پیگیر این هستیم کهان شاالله دوستان ما در شهر جدید هشتگرد و معاونت راه و شهرسازی بتوانند تمامی خطوط را کامل کرده و به ما تحویل دهند پست‌های برق، پست‌های فشار قوی و TPS ها و سیستم سیگنالینگ آماده شود که بتوانیم به صورت ایمن مسافران را جابجا کنیم.
تمام تلاش ما این است که با همکاری پیمانکارانی همچون شرکت سپاصد و مجری آن که معاونت شهرسازی شهر جدید هشتگرد هستند حرکت قطارها را بیشتر کنیم و دائماً پیگیر این موضوع هستیم تا در ساعات پیک قطاری که از سمت تهران حرکت می‌کند تا مسیر هشتگرد را طی کند. در حال حاضر ما از 9:30 تا 3 بعدازظهر تقریباً حدود 8 حرکت انجام می‌دهیم.

این نکته را هم باید اضافه کنم که بدون شک آثار زیست محیطی مترو یکی از مسائل خیلی مهم است که در سیستم حمل و نقل به عنوان یک امتیاز تلقی می‌گردد. دولت بایستی به این موضوع نگاه جدی داشته باشد. مسائلی همچون صرفه جویی در وقت، کاهش هزینه‌های بیمه‌ای، کاهش استهلاک خودرو کاهش مصرف سوخت از جمله موارد مهمی است که آثار مهم سیستم حمل و نقل ریلی است.

آماری از میزان جابجایی در خط 5 مترو ارائه دهید؟

بطور میانگین روزانه هشتادهزار سفر در این خط داریم البته ویروس کرونا باعث شده که این آمار کمتر باشد. اما از حرکت قطارها کاسته نشده است. می‌توان گفت پیش از شیوع ویروس کرونا چیزی حدود 350 تا 400 هزار مسافر در روز را جابجا می‌کردیم که این عدد در حال حاضر به هشتاد هزار سفر رسیده است.

ما به دنبال این هستیم که با کم کردن هدوی قطارها رضایتنمدی مسافران را به حداکثر برسانیم. در این زمینه حرکت‌های خاص و سریع السیر را در دستور کار قرار دادیم بطوریکه در ساعات پیک و در ایستگاه کرج و ارم سبز حرکت مسافران سریع‌تر صورت گیرد.

در رابطه با شیوع ویروس کرونا و اقدامات انجام شده در خط 5 مترو توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

نکته جالبی که باید در این زمینه بدان اشاره کنم استقبال شهروندان از خط 5 مترو است بطوریکه مسافران ما همچون خانواده‌ای هستند که هر روز همدیگر را ملاقات می‌کنیم و خودشان اسم قطار را قطار شادی گذاشتند در این بین با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم همکاری خوبی با مترو دارند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده یاری رسان ما هستند تا به امید خدا از این شرایط سخت عبور کنیم.

پس از شیوع ویروس کرونا و طبق دستور مدیریت محترم عامل جلسه فوق العاده تشکیل دادیم و هیاتی از وزارت بهداشت تشریف آوردند و آموزش‌های ابتدایی لازم را به ما دادند و تیم عملیاتی ما مستقر شد و روزانه چندین مرتبه و در بعضی بخش‌های مختلف ایستگاه 8 مرتبه با موادی که مورد تائید وزارت بهداشت بود ضدعفونی صورت گرفت و در حال حاضر نیز ادامه دارد. قطارهای ما نیز هر شب به صورت کامل ضدعفونی می‌شوند. ما روزانه علاوه بر اینکه در رفت و برگشت قطارها را ضدعفونی می‌کنیم شب‌ها هم به صورت کامل تیم کرونای خط 5 مشغول انجام وظیفه هستند حتی خط 5 این افتخار را داشت که به کلیه خطوط دیگر آموزش دهد.

در رابطه با برنامه‌های فرهنگی خط 5 توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

تیمی به عنوان معاونت فرهنگی شرکت بهره‌برداری متروی تهران برنامه‌های فرهنگی را دستور کار خود دارد که این امر در کل سطح شهرداری نیز انجام می‌شود. به طور نمونه به ساخت فیلم‌هایی برای راهنمایی و آموزش مردم در جهت رعایت موارد ایمنی در مترو، جلوگیری از ورود کودکان به مسیر حریم ریلی، نصب بنر و تابلوهای راهنما در زمان شیوع ویروس کرونا و … می‌توان اشاره کرد.

در خط 5 هم با معضل دستفروشی مواجه هستید؟

متاسفانه در خط 5 هم همچون خطوط دیگر با چنین مشکلی مواجه هستیم و ما عملاً این قضیه را از دید حراستی و حفاظتی نگاه می‌کنیم. نمی‌توانیم بگوییم کار کردن خوب نیست اما تکدی گری در مترو از آن دسته از اعمال خرابکارانه است که باید به در این موضوع کنترل ویژه‌ای داشته باشیم. مردم نیز از این وضعیت ناراضی هستند چون تعداد دستفروش ها زیاد است و تمام سعی‌مان این است که بتوانیم به صورت نظام یافته معضل دستفروشی و تکدی گری را حل کنیم. اگر قرار باشد مترو به بازارچه‌ای تبدیل شود که مخل آسایش و امنیت مردم باشد با مشکل جدی مواجه هستیم. به دنبال این هستیم که در زمان حضور مردم در مترو شرایطی را فراهم کنیم که مردم به کتابخوانی و تماشای فیلم و دیگر کارهای فرهنگی بپردازند و لازمه تحقق آن ایجاد بسترهای مناسب در مترو است.

مهم‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستید را بفرمایید؟

با توجه به اینکه خطوط مترو به همدیگر پیوسته هستند وجود مشکل در یک خط می‌تواند به خطوط دیگر هم سرایت کند. پس می‌توان گفت ایجاد مشکل تنها محدود به یک خط نمی‌شود. شما فرض کنید اگر مشکلی برای قطارهای خط 5 پیش بیاید خطوط دیگر را هم درگیر می‌کند. اما مهمترین معضلی که متروی با آن دست به گریبان است کمبود نقدینگی است. شرکت بهره برداری متروی تهران اگر بتواند نقدینگی‌اش را بالا ببرد همه چیز قابل حل است. با توجه به اینکه خط 5 یکی از خطوط با سابقه‌مترو است اگر بتوانیم با نقدینگی کامل به سمت اورهال بخش‌های زیر ساختی برویم، می‌توانیم خدمات رسانی بهتری کنیم.

تحریم‌ها تا چه اندازه در خودکفایی مترو مؤثر بوده است؟

در بحث تأمین قطعات ما همیشه با مشکل مواجه بوده‌ایم و متاسفانه تحریم‌های ظالمانه نیز به آن دامن زد اما خوشبخاته تحریم‌ها فرصتی ایجاد کرد تا بتوانیم به تولید قطعه بپردازیم. بسیاری از کارگاه‌ها را در شرایط تحریم فعال کردیم امروز می‌توانیم بسیاری از بردها را تعمیر کنیم ما دستگاه‌های تراش، سیستم‌های غیر مخرب کارگاه‌های فنی قطارها را فعال کردیم و تست‌های غیر مخرب یو تی، ام تی را انجام می‌دهیم. سیستم‌های آمبیلینگ را با سوله‌های جدید ایجاد کردیم که این سوله آمبیلینگ تقریباً 34% سهم اورهال کردن و تعمیرات ما را افزایش داده است. تقریباً می‌توانیم بگوییم که تحریم‌ها باعث شدند به دنبال سازنده‌های داخلی برویم و کار را به صورت داخلی انجام دهیم و پیگیر هستیم که بتوانیم خیلی از تجهیزات مترو را بر اساس دستور و منویات مقام معظم رهبری به سمت خودکفایی ببریم.

منبع درآمدی متروی تهران چیست؟

دریافتی ما به عنوان شرکت بهره‌برداری متروی تهران یا از طریق شهرداری و دولت است و یا از طریق مراکز تجاری و فروش بلیت. قیمت بلیت‌ها کمی افزایش پیدا کرده اما در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمبود مسافر مواجه هستیم و این باعث شده تا در تعهداتمان نسبت به پیمانکاران با مشکل مواجه شویم.

البته با درایتی که مدیر عامل داشتند نگذاشتند این تعهدات معوق گردد ولی به هر حال به سختی انجام می‌شود ما اگر بتوانیم بودجه مستمر و پایدار برای شرکت بهره‌برداری متروی تهران ایجاد کنیم کیفیت و راندمان کارمان نیز بالاتر می‌رود. متاسفانه یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیر عامل مترو تأمین بودجه است و این باعث هدر رفت انرژی‌مان می‌گردد به طوریکه به جای فکر کردن و خلاقیت فکرمان درگیر بودجه است.

انتظار شما از مجلس جدید چیست؟

انتظار ما از مجلس جدید این است که شرایطی را برای ما فراهم کنند تا بتوانیم به وظیفه خود که خدمت رسانی است بهتر عمل کنیم ما باید بتوانیم بهره‌وری شرکت را بالا ببریم. لازمه بالا بردن بهره‌وری اثربخشی و کارایی می‌باشد. یعنی این دو اگر کنار همدیگر قرار بگیرند ایجاد بهره‌وری می‌کنند اما در یک سازمان اگر بهره‌وری وجود داشته باشد ولی بهبود زندگی شغلی برای پرسنل ایجاد نشود قطعاً به مرور زمان این بهره‌وری هم دچار فرسایش می‌شود. ما از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنیم که مساله تأمین نقدینگی را در دستور کار قرار دهند تا ما بتوانیم قطعات را تأمین کنیم و قطارهای جدید وارد خط کنیم.

طبق آماری که من دارم متروی تهران جزو پانزدهمین متروهای برتر دنیاست وقتی بین 200 کشور ما بتوانیم رتبه پانزدهم را داشته باشیم یعنی عملکرد ما بهینه بوده است و اینها همه بخاطر فونداسیونی است که برای ما گذاشتند و ما ادامه مسیر می‌دهیم. من به عنوان یک آدم مترویی که زندگی‌ام را در مترو گذراندم و نسبت به آن تعصب دارم می گویم که برای حرکت مترو در مسیر تعالی باید بسترهای آن را هم فراهم کرد. برای افزایش بهره وری و کارایی متروی تهران باید بودجه‌های لحاظ شده وصول گردد. نمایندگان دوره جدید مجلس از نقش مهم و استراتژیک مترو در جابجایی مسافران به خوبی آگاه هستند پس باید برای پیشرفت خطوط مترو و افزایش رفاه مسافران نگاه جدی و موشکافانه‌ای در جهت رفع کمبود منابع مالی مترو داشته باشند.

در زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر آیا خساراتی به مترو وارد می‌شود؟

خدا رو شکر طی سه سالی که افتخار حضور در این خط را دارم باید عرض کنم که نه تنها خسارتی به مترو وارد نشده بلکه مردم با درایت و فرهنگی که دارند مترو را جزو اموال خود محسوب می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که مترو بخشی از وسیله زندگی آنهاست. به همین علت هیچ وقت در صدد لطمه زدن به مترو برنیامدند و خدا را شکر این فرهنگ در بین مردم ما جا افتاده که قدر وسیله‌ای به این مهمی را بدانند. اما باید بگویم که ما هم برای رفاه حال تماشاگران و در زمان مسابقات اقدام به افزایش حرکت قطارها می‌کنیم تا حجم بار مسافر را کم کنیم.

در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید؟

خوشبختانه ما افتخار این را داریم که خدمت مدیرعامل خیلی خوبمان آقای مهندس نوبخت باشیم ایشان بسیار زحمت می‌کشند و یکی از انسانهای بزرگ و صاحب نظر در این زمینه هستند و قطعاً راهی که ایشان می‌روند را با تمام توان ادامه خواهیم داد. ایده آل‌های آقای نوبخت ایده آل‌هایی هستند که در جهت افزایش بهره‌وری به کار گرفته می‌شود قطعاً یکی از کارهایی که یک مدیر عامل خوب باید انجام دهد سازماندهی و ایجاد بهره‌وری لازم و مناسب است. این کار خط محوری که انجام شده از کارهای بزرگ ایشان بوده است و یکی از دغدغه‌های ما در کل مترو بوده که از روز اول که ما خدمت مهندس هاشمی بودیم ایشان دستورشان این بود که هر خط باید متولی داشته باشد که بتواند کار کند و آرام آرام هرکدام بتوانند در جزیره‌های خودشان عمل نمایند. می‌توان گفت شرکت بهره‌برداری متروی تهران یکی از نعمتهای خوب برای مردم است و به دنبال این هستیم تا روز به روز وضعیت مترو را بهبود بخشیم ما قابلیت این را داریم که هدوی را به 5/2 دقیقه برسانیم و این جزو چشم انداز ماست تا آسایش بشتری را برای مردم فراهم کنیم.

گفت و گو: امیر دیانی – محیا سادات بهره دار


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , شهری , گفتگو
ارسال دیدگاه