زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» تله تایپ » آشتی دماغ عملی‌ها با کرونا!
تاریخ انتشار : 2020/06/28 - 11:22
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 106172
 258 بازدید

آشتی دماغ عملی‌ها با کرونا!

بینی مجرای ورودی هوا به ریه است و البته در عین حال می تواند کوتاه ترین راه برای رسیدن کرونا به دستگاه تنفسی انسان ها هم باشد و این همانجایی است که نمی خواهیم از کرونا خبری باشد، پس باید محافظت شود و به همین دلیل است، که سختی ماسک زدن را به جان می خریم، اما اگر این بینی "عملی" باشد چه؟

آشتی دماغ عملی‌ها با کرونا!

دستاوردهای علمی نشان می‌دهند که اگر یک نفر مبتلا به ویروس کرونا باشد و از ماسک استفاده کند تا ۵۰ درصد شانس انتقال ویروس به اطرافیان کاهش می‌یابد و اگر اطرافیان نیز از ماسک استفاده کنند، شانس ابتلا به کمتر از پنج درصد می‌رسد، بر این اساس تنها یک حساب سرانگشتی می تواند اهمیت ماسک زدن را نشان دهد.

در واقع استفاده از ماسک در شرایط موجود که کرونا اطراف مان چرخ می زند، از اوجب واجبات است، اما کافی است که گذری در سطح شهر داشته باشید و ببیند که افراد، بدون کوچکترین ترس از کرونا، بدون ماسک در اماکن عمومی، ادارات، بانک‌ها، مجتمع‌های تجاری و پاساژها تردد می‌کنند.

دماغ‌عملی‌ها ماسک نمی‌زنند

مردم دلایل و بهانه‌های مختلفی برای استفاده نکردن از ماسک بیان می‌کنند، برخی می‌گویند کرونا کجا بود، برخی می‌گویند فاصله را رعایت ‌می‌کنیم، برخی کسبه به استفاده از پلاستیک بین مشتری و مغازه‌دار اکتفا کرده‌اند و بیان می‌کنند با استفاده از پلاستیک دیگر لازم به استفاده از ماسک نیست، اما در این بین برخی افراد دلیل خاصی را برای نزدن ماسک مطرح می‌کنند و آن عمل کردن بینی است، آنها ماسک نمی زنند، گویی به شکل خطرناکی با کرونا کنار آمده اند یا ریسک ابتلا را به قیمت حفظ فرم بینی قبول کرده اند.

غلامی یکی از افرادی است که حدود ۱۰ سال پیش، بینی خود را عمل کرده و در خصوص دلیل استفاده گاه و بی گاهش از ماسک می‌گوید: پس از جراحی بینی با مشکلات تنفسی روبرو شده‌ام و استفاده از ماسک‌های دو تا سه لایه نفس کشیدن را به شدت برایم سخت می‌کند، به همین دلیل حتی اگر از ماسک استفاده کنم در اماکن خلوت آن را کنار می‌زنم تا بتوانم کمی نفس بکشم.

در واقع هزینه های سنگین جراحی بینی باعث می شود که افرادی که این جراحی را انجام داده اند از هر عاملی که احساس کنند به بینی تازه شکل گرفته شان آسیب می زند، پرهیز می کنند، حتی اگر آن عامل یک ویروس موذی و خطرناک باشد، نکته ای که “کریمی” دیگر شهروند اراکی که حدود شش ماه است، بینی خود را عمل کرده و از ماسک استفاده نمی‌کند، بر آن صحه می گذارد.

او بیان می‌کند: بینی که عمل می‌شود تا یک سال بافتی شبیه خمیر دارد و استفاده از ماسک باعث می‌شود که روی بینی ام خط ماسک بماند، با توجه به اینکه برای این عمل هزینه بسیاری صرف کرده ام، از ماسک استفاده نمی‌کنم و سعی دارم در اماکن عمومی از شیلد استفاده کنم.

صباغ که قبل از شیوع کرونا بینی خود را عمل کرده و شغل آزاد دارد، می‌گوید: از ماسک استفاده نمی‌کنم، چون اینکار ماسک باعث می‌شود به فرم بینی ام آسیب وارد شود، به همین دلیل با گذاشتن یک میز در ورودی مغازه اجازه ورود مشتریان به داخل مغازه را نمی‌دهم و سعی می‌کنم که فاصله اجتماعی رعایت شود.

وی بیان می‌کند، استفاده از ماسک باعث می‌شود که به تیغه بینی فشار وارد شود چراکه غضروف تا چند ماه نرم است و با توجه به هزینه‌هایی که عمل بینی دارد ترجیح می‌دهم کاری که باعث آسیب به بینی و از فرم افتادن آن شود را انجام ندهم بنابراین از ماسک استفاده نمی‌کنم.

افرادی که بینی خود را به تیغ جراحی سپرده‌اند ترس بسیاری نسبت به استفاده از ماسک دارند، اما ظاهرا این ترس کاذب است.

منعی برای استفاده از ماسک پس از جراحی بینی وجود ندارد

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی با تاکید براینکه افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند، هیچ محدودیت یا ممنوعیتی برای استفاده از ماسک ندارند، گفت: به لحاظ علمی افرادی که بینی خود را جراحی می‌کنند بعد از دو هفته به راحتی می‌توانند ماسک بزنند و این امر هیچ فشار یا آسیبی به بینی وارد نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد ترس افراد از آسیب رسیدن به بینی تازه عمل شده باعث شده است که از ماسک استفاده نکنند.

دکتر سیامک راکعی تصریح کرد: در هفته اول جراحی بینی که اصطلاحا بینی در گچ است، حتی امکان استفاده از عینک هم وجود دارد. البته با توجه به شرایط بیمار در یکی دو هفته اول، عموما افراد از خانه خارج نمی‌شوند و مسلما نیازی به استفاده از ماسک هم نیست، اما پس از دو هفته می‌توانند به راحتی از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه افراد عادی نیازی به استفاده از ماسکN95 ندارند، افزود: این ماسک ویژه کادر درمان و افرادی است که به صورت مستقیم با بیمار کرونایی در ارتباط هستند و مردم عادی می‌توانند از ماسک‌های دو تا سه لایه استفاده کنند و منعی هم برای استفاده این ماسک‌ها برای افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند نیست.

راکعی در خصوص انجام اعمال جراحی بینی در شرایط کنونی اظهار کرد: از نظر علمی و پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، افرادی که در معرض بیماری کرونا هستند نباید اعمال جراحی انجام دهند و جراحان نیز با جدیت از این دستورات تبعیت می‌کنند و همین امر باعث شده است که در شرایط کنونی تعداد اعمال جراحی نسبت به گذشته کاهش یابد و افرادی هم که از این نظر نگرانی‌ دارند، اصلا جراحی نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه ایران یکی از کشورهای موفق در اجرا و رعایت دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت بوده و تاکنون مشکلی در انجام اعمال جراحی بروز نکرده است. در مجموع اگر کوچکترین شکی درخصوص به خطر افتادن سلامت بیمار وجود داشته باشد، به هیچ عنوان جراحی انجام نمی‌شود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سلامت , پیشنهاد سردبیر
ارسال دیدگاه