زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» خبر داغ » زنان میانسال و یائسگی
تاریخ انتشار : 2020/05/21 - 12:56
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 102852
 348 بازدید

زنان میانسال و یائسگی

یائسگی (Menopause) یا منوپوز یکی از دوره های طبیعی زندگی اغلب زنان است که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می گردد و آنان ديگر قادر به بچه دار شدن نخواهند بود. یائسگی معمولاً در حدود سن ۴۹ تا ۵۲ سالگی شروع می شود. در ادامه بیشتر در مورد یائسگی توضیح خواهیم داد.

زنان میانسال و یائسگی

در این موقع تخمدانها به ميزان کمتری هورمونهای زنانه، به ویژه استروژن را ترشح کرده و باعث پیدایش علایم یائسگی می شوند. درآغاز عادت ماهانه بی نظم شده و آنگاه بطور کامل قطع می شود. زنانی که به مدت یک سال عادت ماهانه نداشته باشند یائسه شمرده می شوند. یائسگی یک فرآیند فیزیولوژیک طبیعی میباشد که میتواند زندگی بسياري از زنان میان سال را تحت‌تأثیر قرار دهد.

یائسگی، بیماری نیست و نارسایی یا عیب تلقی نمی شود و بطور عمومی برای شخص مسئله ساز نیست یائسگی هر زنی متفاوت است. یائسگی تغییری طبیعی و لازم در زندگی است. دوران یائسگی مثل هر دوره ديگر زندگی از جمله دوران بلوغ، جوانی یا حاملگی مشکلات و فواید خود را دارد، با این اختلاف که در دوران یائسگی شخص با تجربه است و توانایی برخورد با مشکلات و حل و فصل مسایل را دارد.

تخمدان ها تنها برای تولید تخمك افریده نشده اند بلکه دو کار اصلی انجا می دهد ؛ یکی مراقبت اووسیت یا سلولهای تخم نابالغ که بعداً به تخمك تبدیل می شود و دیگری حفظ عملکردهای کل بدن و به دلیل تولید و ترشح هورمون های زنانه، پس از یائسگی وظیفه نخست یعنی ایجاد فولیکول های حامل تخمك تسط تخم دان ها متوقف می شود اما وظیفه دوم یعنی تولید هورمون با تغییراتی ادامه می یابد تا عملکردهای کل بدن حفظ شود.

برخی از علایم مربوط به یائسگی معمولاً قبل از یائسگی شروع می شود، ولی سطح پایین استروژن( هورمون زنانه) به مدت چند سال علایمی را به وجود نمی آورد و تا یائسگی قطعی مورد توجه قرار نمی گیرد.

با گذشت زمان، سطح پایین استروژن روی سلامت استخوان و قلب و عروق و دیگر ارگان ها تأثير می گذارد. به همین علت با نزدیک شدن به میان سالی، متخصصان زنان و پزشکان عمومی سطح کلسترول، قند خون و فشار خون شخص را به دقت بررسی و عادات سبک زندگی مثل ورزش و رژیم غذایی وی را کنترل می کنند.

متغییرهای زيادي در یائسگی مانند:سابقه بهداشت شخصی و خانوادگی، ژنتیک و سن، سطح عمومی بهداشت و سلامت و شرایط محیطی، سبک زندگی و البته عوامل طبیعی تأثیر دارد.

یائسگی طبیعی فرایندی تدریجی و شامل چهار مرحله زیر میباشد :

1) پیش یائسگی:علایم فیزیکی یائسگی سال گذشته آخرین دوره قائدگی آغاز می شود. دوره پیش یائسگی مرتبط به زنی است که قابلیت باروری، از نخستین تا آخرین دوره قاعدگی، دارد.

2) نزدیک یائسگی یا انتقال یائسگی:این دوره اشاره به سال های بلافاصله قبل یائسگی دارد که متوسط مدت زمان این دوره تقریبا چهار سال است. در طی این مدت، تخم دان ها به ازاد تخمك و تولید استروژن و هورمون های ديگر( پروژسترون، آندروژن، تستوسترون) را متوقف می کنند. در سال های قبل قائدگی پایان نوسانات هورمونی و بی در قائدگی اتفاق می افتد. در برخی موارد، میزان استروژن ممکن بالاتر باشد، که ممکن علائم مشابه سندرم پیش از قاعدگی( PMS) را ایجاد کند.

در قبل و بعد آخرین قاعدگی زمانی سطح استروژن کاهش می یابد، ممکن نشانه از گرگرفتگی، خشکی واژن و نوسانات خلقی مشاهده شود. هرچند این دوره متمرکز بر تغییرات عملکردی در سیستم تولیدمثلی می ولی با این حال، علایم این دوره به عمده به طبیعی عصبی هستند.

3) یائسگی:یائسگی به یک رویداد خاص یعنی زمان آخرین قاعدگی شخص، اشاره می کند. یائسگی را زمانی قاعدگی به مدت ۱۲ ماه پی درپی در صورتی که در غیاب دلایل ديگر اتفاق نیفتد می تائید کرد.

4) یائسه شدن یا پس یائسگی:این دوره بعد آخرین قاعدگی آغاز می شود و تا پایان زندگی شخص ادامه می یابد. هرچند علایم یائسگی پس یک یا دو سال به کاهش می یابد ولی شخص یائسه در معرض خطر عوارض طولانی مدت یائسگی مرتبط با سطوح پایین تر استروژن می باشد. از این عوارض بالقوه در زنان بعد یائسگی پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی می باشد.

یائسگی با یک سری تغییرات جسمی و روحی همراه است.

1) تغییرات واژن:

خشکی واژن که پزشکان آنرا تحلیل بافت واژن می نامند از علایم دیررس کاهش استروژن در دوران یائسگی است.از آنجایی که استروژن بافت های واژن را مرطوب و انعطاف پذیر می کند، دوره های پیوسته ی کاهش استروژن باعث خشکی و انقباض بافت واژن می شود. زنان با حس اصطکاک و مقاربت دردناک، به وجود خشکی واژن پی می برند.

استروژن با ایجاد ترشحات طبیعی تناسلی، واژن را شستشو می دهد و بافت آنها را لیز وانعطاف پذیرمی کند.بدلیل وجود استروژن اندام های زنانه مانند ماشینی عمل می کند که خوب روغن کاری شده است.

2- گرگرفتگی:

شایع ترین علامتی است که اکثریت زنان در دوران یائسگی تجربه می کنند.این حالت با گرم شدن شدید قسمت بالایی بدن( سر، صورت، گردن وقفسه سینه) آغاز می شود.و امکان دارد مانند موجی کل بدن را فرا گیرد.پس از آن شخص دچار تعریق شده حس سرما می کند.این اختلال بیشتر در شب اتفاق می افتد ومانع از خواب و استراحت می شود.

3- بی اختیاری ادرار:

این وضعیت طی سال ها ی پیش و پس از یائسگی شایع تر از سال های اولیه باروری است.با کاهش استروژن بافت های مجاری ادرارخشک ترونازک ترمی شود و عضلات کشش خود را ازدست می دهد. بی اختیاری ادرار زمانی تجربه می شود که شخص نمی تواند ادرارخود را هنگام خنده، ورزش، عطسه کنترل کند .مجاری ادرار در وضعیت طبیعی به استروژن احتیاج دارد تا شکل و کشش و عضلانی خود را حفظ کند و بعداز کاهش سطح استروژن نمی تواند جریان ادرار را مسدود کند.

4- سردرد:

زنانی که اولین سردرد میگرنی خود را قبل از یائسگی تجربه کند اغلب در می یابند میگرن پس از یائسگی کم کم از بین می رود.

5- تغییرات پوست و مو:

با یائسگی، مو نازک و خشک تر می شود ولی موی بعضی زنان پس از یائسگی مانند پنبه نرم و پف کرده می شود.استروژن، مرطوب کننده های طبیعی بدن را تحریک می کند، بنابراین هنگامی که سطح استروژن در بدن کاهش می یابد، مو اسیب می بیند و خشک و وارونه می شود.

6- تغيير وزن:

بعد از یائسگی وزن به مرکز بدن و دور کمر منتقل می شود.

7- خونریزی های غیر طبیعی:

در خصوص خونریزی های غیر طبیعی در این دوره باید با پزشک مشورت شود. در صورتی که خونریزی شدید یا طولانی باشد تکه برداری از پوشش داخلی رحم و کورتاژ برای متوقف کردن خونریزی وتشخیص احتمال سرطان رحم انجام می شود. اگر مشکل سرطان نباشد درمان دارویی انجام می شود.

در بعضی موارد خونریزی ها به دلیل فیبروم اتفاق می افتد که در صورت خونریزی زیاد ناشی از توده های خوش خیم فیبروم، باید مشورت با پزشک برای جراحی توده یا برداشتن رحم صورت گیرد.در بعضی موارد سرطان دهانه رحم نیز موجب لکه بینی یا خونریزی می شود.بنابراین انجام پاپ اسمیر از ضروریات معاینات و مراقبت های بهداشتی خانم ها در دوران یائسگی است.

ب) علائم عصبی و روانی یائسگی:

1) اختلال خواب

2) خستگی

3) اضطراب

4) افسردگی

5) تغییر خلق

6) افزایش حساسیت

7) استرس

8) فراموشی و افکار مبهم

9) کاهش میل جنسی

غذاهایی که تشدیدکننده این عوارض هستند عبارتند از:

1ـ انواع شیرینی( که منجر به حس خستگی می شود)

2ـ قهوه( موجب بالا رفتن فشارخون و تشدید ضربان قلب)

3ـ نوشیدنی های گازدار( میزان کافئین و فسفات که در نوشابه های گازدار وجود دارد ، جانشین کلسیم داخل استخوان شده، فرد را برای پوکی استخوان آماده می سازد. به علاوه سبب حس درد در این منطقه می شود)

4ـ گوشتهای پرچربی( میزان چربی بالا است و امکان سکته قلبی دارد. پروتئین اضافی دارد و پروتئین به همراه کلسیم دفع می شود و خطر پوکی استخوان هست. ضمنا نیترات آن ها سرطان زاست.

غذاهایی که در کاهش عوارض دخالت دارد:

1ـ خوردن غذاهای سالم و مقوی

2ـ سبزی و میوه به مقدار فراوان

3ـ لبنیات تازه

4ـ نان سبوس دار( نان سنگک)

یائسگی تنها مختص زنان است؟

خیر. به یائسگی مردان آندوپوز گفته می شود. در حقیقت همان علائمی که در زنان به علت کاهش استروژن ایجاد می شود در مردان نیز با کاهش هورمون تستوسترون پدید می آید. علائمی مانند تغییرات رفتاری، عصبانیت، عرق کردن ، گر گرفتن، حس سرما، کاهش تمایلات جنسی، خستگی و به تدریج پیری زودرس، پوکی و شکستگی استخوان و حتی سرطان پستان.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : خبر داغ , سلامت , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه