زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » قیمت مصوب ماسک‌های سه لایه و N۹۵ / توقف واردات اقلام حفاظتی مرتبط با کرونا
تاریخ انتشار : 2020/05/16 - 11:50
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 102046
 274 بازدید

قیمت مصوب ماسک‌های سه لایه و N۹۵ / توقف واردات اقلام حفاظتی مرتبط با کرونا

مدیرکل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نحوه تامین و توزیع تجهیزات مرتبط با کرونا مانند ماسک، دستکش و ... با قیمت مصوب آن‌ها را اعلام کرد.

قیمت مصوب ماسک‌های سه لایه و N۹۵ / توقف واردات اقلام حفاظتی مرتبط با کرونا

مهندس سید حسین صفوی درباره وضعیت تامین تجهیزات مرتبط با کرونا، مانند تجهیزات حفاظتی ماسک و تجهیزات بیمارستانی مانند دستگاه ونتیلاتور، گفت: در زمینه تامین ونتیلاتور، از ظرفیت تولید داخلی استفاده می‌کنیم. طی دو الی سه ماهی که درگیر کرونا بودیم، با توجه به نیازی که در داخل کشور احساس شد و همچنین با توجه به اینکه موجودی جهانی این دستگاه هم کاهش یافته بود و قیمت‌ها افزایش یافت، به شرکت‌های داخلی تولیدکننده ونتیلاتور کمک‌هایی اعم از تخصیص وام، پیگیری تامین قطعات مورد نیاز شرکت‌ها و… و. انجام شد. بر همین اساس در حال حاضر ظرفیت تولیدمان در حوزه قابل قبول است. به طوری که طبق پیش‌بینی‌ها آنچه که برای تجهیز تخت‌های آی‌سی‌یو و تامین نیازمان در این حوزه در پاییز، به آن نیاز داریم، ‌ در حال تامین است.

در صورت پیک مجدد کرونا در پاییز، مشکل ونتیلاتور نخواهیم داشت

دپو اقلام حفاظتی برای پاییز

وی افزود: بر همین اساس هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی با دو تولیدکننده ونتیلاتور قرارداد بسته و آن‌ها به صورت روزانه این دستگاه‌ها را تامین می‌کنند. قرار شده که هر یک از تولیدکنندگان روزانه حداقل ۲۰ دستگاه ونتیلاتور را به هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی تحویل دهند که بلافاصله در مراکز درمانی توزیع می‌شود.

صفوی با بیان اینکه اگر پیک مجددی از بیماری کرونا در پاییز اتفاق بیفتد، در زمینه ونتیلاتور مشکلی نخواهیم داشت، افزود: یکسری اقلام حفاظتی نیز مورد نیاز است که در جلسات قرارگاه سازمان غذا و دارو قرار شد که اقلام حفاظتی به میزان مورد نیاز برای پیک احتمالی در پاییز تهیه شود که این اقدام در حال انجام است و اقلام حفاظتی مورد نیاز تهیه و دپو می‌شود تا اگر بازار نیاز داشت، این اقلام را از محل دپو به بازار تزریق کنیم.

افزایش بیش از پنج برابری ظرفیت تولید ماسک در کشور

صفوی درباره قیمت‌گذاری ماسک‌های مختلفی که در بازار عرضه می‌شود، افزود: به طور کلی دو نوع ماسک داریم؛ یکی ماسک‌های سه‌ لایه و دیگری ماسک‌های N۹۵ که ظرفیت تولیدشان در کشور طی دو الی سه ماه اخیر بیش از پنج برابر شده است و به میزان تولید خوبی رسیده‌ایم. باید توجه کرد که ماسک‌های سه لایه نیز به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یکی ماسک‌هایی که به صورت صنعتی تولید می‌شود که توسعه قابل توجهی داشته‌اند و دیگری ماسک‌های نیمه‌صنعتی. ماسک‌های نیمه‌صنعتی بر اساس دستورالعمل‌های اداره‌کل تجهیزات پزشکی به عنوان ماسک‌های کارگاهی و نیمه‌صنعتی توسط کارگاه‌ها و گروه‌های جهادی تولید، ضدعفونی، بسته‌بندی و آماده عرضه به بازار شده است.

قیمت مصوب ماسک‌های سه لایه و N۹۵

وی ادامه داد: ماسک‌هایی که به صورت نیمه‌صنعتی تولید می‌شوند، عملا برای تزریق به بازار و در سطح داروخانه‌ها آماده شده و با توجه به اینکه کارگاهی هستند و با چرخ خیاطی تهیه می‌شود، قیمت تمام شده آن‌ها بالاتر است. بنابراین بر اساس مصوبه‌ای که در ستاد کرونای وزارت صمت تصویب شد، سقف قیمت ۱۶۰۰ تومان برای آن‌ها تعیین شد. ماسک‌هایی که به صورت صنعتی در کشور تولید می‌شود، در حال حاضر حجم تولیدشان از حدود ۳۰۰ هزار به بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک رسیده است. توزیع این ماسک‌ها در مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و… و. انجام می‌شود. قیمت مصوب این نوع ماسک‌ها درب کارخانه ۷۰۰ تومان است که این ماسک‌ها با حواله اداره‌کل تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی توزیع می‌شوند و بخشی از این ماسک‌ها هم برای آینده دپو می‌شود.

تولید روزانه ۱۵۰ هزار ماسک N۹۵ در کشور

مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین گفت: قیمت ماسک‌های N۹۵ هم اخیرا مشخص شد که با توجه به نوع ماسک قیمت‌ها متفاوت است و از حدود ۴۵۰۰ تومان شروع می‌شود و نهایتا به ۱۵۵۰۰ تومان می‌رسد. در عین حال میزان تولید ماسک N۹۵ در کشور به بیش از ۱۵۰ هزار عدد در روز رسیده است.

توزیع ۲۵۰ میلیون دستکش معاینه در مراکز درمانی از ابتدای شیوع کرونا

صفوی در زمینه وضعیت تولید و تامین دستکش‌های معاینه نیز اظهار کرد: دستکش‌های معاینه در سه نوع لاتکس، وینیل و نیتریل هستند. باید توجه کرد که کشور تولید کننده مواد اولیه دستکش نیست، هرچند که ما تولیدات داخلی دستکش معاینه را داریم، اما همچنان برای مواد اولیه آن‌ها نیازمند واردات هستیم. با توجه به ظرفیت محدودی که کشور در مواد اولیه داشت، ابتدای شیوع کرونا، تصویب کردیم که توزیع دستکش از طریق حواله اداره کل تجهیزات پزشکی انجام شود و این مصوبه را به کلیه تولید کنندگان و واردکنندگان ابلاغ کردیم که با حواله دستکش‌ها را توزیع کنند که از آن زمان به بعد حدود ۲۵۰ میلیون دستکش را در مراکز درمانی توزیع کردیم و خدارا شکر در سطح مراکز درمانی و برای تیم‌های درمانی اعم از پزشکان و پرستاران و کسانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت می‌کردند، ‌ کمبودی در این زمینه اتفاق نیفتاد.

دستکش های معاینه در حال توزیع در داروخانه ها

وی ادامه داد: بعد از اجرای فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، نیاز به دستکش و اقلام حفاظتی در سطح جامعه هم احساس شد. بر همین اساس مکانیزمی را فراهم کردیم تا از طریق ۲۰ شرکت پخش، دستکش‌ را به داروخانه‌ها توزیع کنیم تا مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، لذا دستکش معاینه را در بسته‌های کوچک‌تر به صورت بسته‌های ۱۰ تایی و ۵۰ تایی طراحی کردیم که دو هفته است که یکی از تولیدکنندگان در حال تولید این دستکش‌ها است و این دستکش‌ها ‌قیمت‌گذاری شده و در سطح داروخانه‌ها در حال توزیع است. قیمت مصوب این دستکش‌ها ۶۵۰۰ تومان است. در عین حال علاوه بر دستکش‌های معاینه پزشکی که جنس لاتکس، وینیل و نیتریل را دارند، ‌بیش از ۱۰ تولیدکننده دستکش‌های کیسه‌فریزری را هم مشخص کرده ایم که می‌توانند این محصولات را در سطح عرضه و داروخانه‌ها توزیع کنند تا مردم از آن‌ها نیز استفاده کنند.

واردات اقلام حفاظتی مرتبط با کرونا متوقف شد

کدام اقلام صادر می شوند؟

صفوی درباره واردات و صادرات ماسک نیز گفت: با توجه به اینکه تعدادی ماسک از ابتدای کرونا ثبت سفارش شد و از طریق واردات تامین شد و بخش عمده‌ای از نیازمان هم از طریق تولید داخلی اعم از تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی تامین شد، در حال حاضر نیازی به واردات ماسک نداریم. بنابراین در هفته های اخیر واردات اقلام حفاظتی اعم از ماسک N۹۵، لباس یکسره و… متوقف شده و ثبت سفارش نمی‌شود. در عین حال در زمینه لباس یکسره تیراژ تولیدمان بسیار خوب است و امکان صادرات آن وجود دارد. همچنین اقلامی مانند شیلد محافظ صورت تولید داخلی هم می‌توانند به سایر کشورها صادر شود. در زمینه ماسک N۹۵ نیز مازاد تولید اجازه صادرات دارد، ‌اما درباره ماسک‌های سه لایه صنعتی با توجه به اینکه هنوز نیاز داخلی بطور کامل بر طرف نشده است، فعلا صادرات این نوع ماسک ممکن نیست.

تولید تست های اختصاصی کرونا در کشور

وی درباره تولید تست سرولوژی و تست مولکولی کرونا نیز گفت: قبل از شیوع کرونا در کشور، هیچ تولیدکننده‌ای در زمینه کیت‌های مخصوص کرونا نداشتیم و این کیت‌ها در کشورهای دیگر تولید می‌شد و کاملا وابسته به واردات بودیم. بعد از شیوع کرونا در کشور، هم در حوزه کیت تشخیص مولکولی و هم در حوزه تست سرولوژی چند شرکت دانش‌بنیان اعلام آمادگی کردند که می‌توانند آن‌ها را تولید کنند. نمونه‌هایشان را تولید کردند و با سرعت زیاد تست انجام شد و پس از بررسی مجوز تولید و فروش آن‌ها از سوی اداره‌کل تجهیزات پزشکی صادر شد. در حال حاضر در کشور سه تولیدکننده تشخیص مولکولی و یک تولید کننده کیتهای سرولوژی درحال فعالیت هستند. البته تولیدکنندگان دیگری نیز هستند که نمونه‌هایشان در حال بررسی است.

صفوی افزود: در رابطه با کیت‌های تشخیص مولکولی حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کیت مورد نیازمان است که این نیاز را اعلام کردیم و قرارداد بسته شده تا از محل تولیدات داخلی، این کیت‌ها تامین شود که شرکت‌ها تعهد کردند ظرف یک ماه و نیم این میزان را تامین کنند. نکته حائز اهمیت این است که ما این تکنولوژی و ظرفیت تولید این کیت را در کشور داریم و ضمن دپو نمودن این کیت‌ها، در صورت بروز پیک جدید، این ظرفیت در کشور وجود دارد و می‌تواند نیازهایمان را تامین کند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , انتخاب سردبیر , تله تایپ , خبر داغ , شهری
ارسال دیدگاه