زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» خبر داغ » با این عادات مغز خود را پیر می کنید
تاریخ انتشار : 2018/08/27 - 18:00
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 14778
 412 بازدید

با این عادات مغز خود را پیر می کنید

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استفاده از مواد مخدر سبب آسیب به مغز و پیرشدن سلول‌های مغزی به میزان ۲ سال و هشت ماه می‌شود.

با این عادات مغز خود را پیر می کنید

 

پیرشدن مغز در افراد معتاد به دلیل کاهش جریان خون به مغز و سایر اندام‌های حیاتی بدن بروز می‌کند.

افزون بر اعتیاد، ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله اختلال دوقطبی هم سبب پیرشدن مغز به میزان یک سال و شش ماه، بیش فعالی، یک سال و چهارماه و اسکیزوفرنی چهار سال می‌شود.

کاهش جریان خون به مغز بر اثر اعتیاد یا ابتلا به برخی بیماری‌های اعصاب و روان، سبب افزایش خطر سکته مغزی و ابتلا به زوال مغز می‌شود.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز می‌تواند سبب پیرشدن سلول‌های مغزی به میزان ۶ ماه شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند خانواده‌ها باید توجه ویژه‌ای برای جلوگیری از ابتلای فرزندان خود به دام اعتیاد داشته باشند، به ویژه در کشور‌های غربی برخی مواد مخدر به شکل قانونی در دسترس افراد است که سبب اعتیاد فراگیر بین جوانان شده است.

محققان این نتیجه‌ها را با بررسی حدود ۶۲۴۵۴ اسکن مغزی از ۳۱۲۲۷ داوطلب انجام دادند. انجام اسکن در زمان استراحت داوطلبان انجام شد.

این افراد در بازه ۹ ماهه تا ۱۰۵ سال قرار داشتند. کارشناسان در این پژوهش به بررسی عامل‌های اثرگذار بر سرعت پیرشدن سلول‌های مغزی که غیرمتناسب با افزایش سن افراد است پرداختند.

در جریان آزمایش پژوهشگران به بررسی جریان خون در ۱۲۸ ناحیه از مغز پرداختند تا میزان خون رسانی به بافت سلول‌های مغزی را شناسایی کنند.

نکته منحصربه فرد در این پژوهش نبود ارتباط بین افسردگی و سرعت پیرشدن سلول‌های مغزی بود.

کارشناسان اعلام کرده اند با انجام این پژوهش در نظر دارند به انجام راهکار‌های درمانی برای جلوگیری از پیری سلول‌های مغزی و بررسی اثر بیماری‌های مختلف بر مغز بپردازند.

پیر شدن سلول‌های مغزی سبب افت حافظه، ابتلا به آلزایمر و بسیاری دیگر ازبیماری‌های مزمن و سخت درمان می‌شود.

دانشمندان اعتقاد دارند درمان اختلال‌های روانی همچون بیش فعالی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی و نیز ترک و جلوگیری از افزایش معتادان بهترین راهکار پیش گیرانه برای حفظ سلامت سلول‌های مغزی و جلوگیری از پیرشدن آنهاست.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : خبر داغ , علمی , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه