زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران در گفت و گو با تدبیر تازه: متروی تهران افتخاربزرگی برای کشور است
تاریخ انتشار : 2019/01/15 - 15:17
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 35727
 72364 بازدید

مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران در گفت و گو با تدبیر تازه: متروی تهران افتخاربزرگی برای کشور است

با نیم نگاهی به رتبه متروی تهران در جهان متوجه می‌شویم که متروی تهران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و باید به دید یک افتخار ملی بدان نگریست. در کنار رتبه از نظر تعداد و طول خطوط و ایستگاه، ارزانی قیمت بلیتمتروی تهران در جهان نیز یک رکورد محسوب می‌شود. مهندس فرنوش نوبخت نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه معتقد است که با افزایش تعداد خطوط و ایستگاه‌ها می‌توان چشم انداز بسیار بهتری را برای مترو در آینده متصور بود.چالش‌های پیش روی متروی تهران، اقدامات توسعه‌ای، ایمنی، طرح‌های ارتباطی با مردم از مهمترین موضوعاتی بود که در گفت و گوی «تدبیر تازه» با مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو بدان پرداخته شده است.آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت وگوبا ایشان است.

مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت بهره برداری متروی تهران در گفت و گو با تدبیر تازه:  متروی تهران افتخاربزرگی برای کشور است
گفت و گو: امیر دیانی – محیا سادات بهره دار

توسعه مترو به عنوان حمل و نقل پاک و کم مصرف و پر فایده در تهران مورد بهره برداری قرار دارد و سهم دولت برای بهبود شرایط کنونی پرداخت نشده و انباشتی از بدهی دولت به شهرداری باقی مانده است، شرکت بهره برداری برای رفع این معضل چه تدابیری اندیشیده است؟

در همه مصاحبه‌ها بحثی مبنی بر میزان بدهی دولت به شهرداری و … مطرح می‌شود من فکر می‌کنم این موضوع اذهان مردم را خیلی درگیر می‌کند. مردم احساس می‌کنند چون دولت بدهکار است، مترو خدمات مطلوبی ارائه نمی‌کند و باعث دلنگرانی در بین مردم می‌شود. ولی واقعیت این نیست. به خاطر اینکه شهرداری جور این موضوع را می‌کشد و هزینه‌ها را تأمین می‌کند. ما هم خدماتی که شایسته و بایسته مردم هست را باید ارائه دهیم. حال اگر سهم دولت که حدوداً یک سوم است پرداخت شود خدمات مطلوب‌تری را می‌توان ارائه داد این در حالیست که به صورت عرف یک سوم این هزینه‌ها را خود شرکت‌ها تأمین می‌کنند، یک سوم دولت و یک سوم شهرداری. در حال حاضر شهرداری قسمت عمده یا تقریباً می‌شود گفت دو سوم این سهم را تأمین می‌کند. در بعضی شهرها امکان تأمین آن فراهم است ولی در بعضی شهرها با کمبود منابع مواجه هستیم. متاسفانه در وضعیت گرانی تأمین یک سوم هزینه‌ها توسط شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه کمی سخت‌تر می‌شود. در هر صورت ما به تعهدات خود مبنی بر ارائه خدمات به مردم بنا بر وظیفه خویش عمل می‌کنیم. در صورت عدم ارائه این خدمات با 2 چالش مواجه می‌شویم. اول اینکه به طور مستقیم از سمت مردم مورد انتقاد قرار می‌گیریم که نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد. دوم اینکه اگر واقعاً بشود کاری را برای مردم انجام داد و از آن غافل شویم با رفتار حرفه‌ای سازگار نیست. پس سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم خدمات مناسب ارائه دهیم. طی یکسال گذشته ما ظرفیت جا به جایی مسافران را بیشتر کرده‌ایم به صورتی که با اضافه کردن یک واگن به خط 5 شاهد افزایش ظرفیت جابجایی نزدیک به 13 درصد بودیم. در خطوط 1، 2 و 4 شاهد کاهش فاصله حرکت قطارها از 5 دقیقه به 4 دقیقه بود ایم که این کار خیلی بزرگی بود. در بعضی از روزهای خاص فاصله حرکت‌ها به 2 دقیقه نیز کاهش پیدا کرده است. در روزهای پایدار نزدیک 8 ماه است که توانسته‌ایم فاصله را به 4 دقیقه کاهش دهیم. در خط 3 ظرفیت مسافری قطعه شمالی را از 18 دقیقه به 9 دقیقه رسانده‌ایم. در حال حاضر فاصله حرکت قطارها از 9 دقیقه به 7 و نیم دقیقه کاهش داده‌ایم. از طرفی باید به این نکته نیز توجه شود که کاهش فاصله حرکت قطارها تنها به ورود یک قطار جدید نیست بلکه معیارهای دیگر از جمله حفظ، پایداری، کنترل، برق، قطعات یدکی و…. باید لحاظ گردد.
در خط 5 مترو نیز حرکت قطارهای سریع السیر از ایستگاه کرج به سمت تهران- صادقیه نداشتیم اما به دلیل نیازی که در این خط وجود داشت 3 حرکت سریع السیر در صبح به این خط اضافه کردیم تا مردم در زمستان‌ها و در سرما با مشکل مواجه نشوند.

در نتیجه اینکه اگر سهم دولت در این زمینه پرداخت شود می‌توان چشم انداز بهتری را برای آینده متروی تهران متصور بود. به هر حال در طی این مدت نیز کارهای خوبی انجام شده است و امیدواریم که مردم از خدماتی که در حال حاضر و با شرایط موجود در حال ارائه است راضی باشند.

خیلی از مسافران خط متروی تهران – کرج از شلوغی ابراز نارضایتی دارند. برای این موضوع تدابیری اندیشیده‌اید؟
متاسفانه در خط 5 شاهد ترافیک مسافران هستیم. در این زمینه قطارهای خط 5 یکی در میان سریع السیرهستند هر چند این اتفاق هزینه زیادی به ما تحمیل می‌کند اما ناچاریم که برای کاهش حجم ترافیک این کار را انجام دهیم. متاسفانه خط بیش‌تر از این ظرفیت و کشش را ندارد که بخواهیم در ساعت‌های شلوغی سرویس دهی را افزایش دهیم. در حال حاضر به دنبال این هستیم تا در ایستگاه کرج بتوانیم به صورت همزمان 2 قطار دریافت کنیم. با این روش، پیک ترافیک بعداز ظهر شکسته می‌شود. به هر حال امیدواریم که این معضل را با برنامه ریزی به حداقل برسانیم تا مردمی که در این خط تردد می‌کنند با مشکل مواجه نشوند.
مهم‌ترین چالش پیش روی متروی تهران را چه می دانید؟
شرکت بهره برداری در انتظار تکمیل 2 خط در دست احداث است. انشالله با تکمیل این 2 خط بتوانیم با برنامه ریزی مدون به ظرفیت نامی برسیم. در حال حاضر بهره برداری‌ها همگون نیست و این به دلیل ضعف در شبکه است. انشالله اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم برنامه ریزی کنیم و به ظرفیت نامی برسیم. همچنین سرفاصله حرکت قطارها در خط 3 مناسب نیست و امیدواریم هر چه زودتر به شرایط پایدار برسیم.
نکته دیگر اینکه در حالت پایدار برنامه ریزی و کار کردن راحت است اما اینکه در حرکت به سمت توسعه بتوان بخشی از نیروهای فعلی را حفظ کرد و در هنگام حرکت به سوی توسعه استفاده کرد بسیار مهم به نظر می‌رسد. در حال حاضر حفظ این نیروها برای توسعه هزینه بردار است و به هر حال امیدواریم خطوط جدید مورد بهره برداری قرار گیرد و در این مسیر بتوانیم پیمانکارهای مناسب را جذب کرده و نیروی کار و منابع مالی مورد نظر را تأمین کنیم. که بی صبرانه در انتظار آن هستیم. امیدواریم که موارد اشاره شده و مشکلات پیش رو هر چه زودتر مرتفع گردد تا شرکت
بهره برداری متروی تهران و حومه بتواند به سرمنزل مقصود و رسالت اصلی خود که همانا خدمت به مردم است دست یابد.
قطعاً نوسانات ارزی روی کار شما هم تأثیر دارد چون بخش اعظمی از قطعات و زیر ساخت‌هایی که شما نیاز دارید وارداتی است. با این گرانی و نوسانات اخیر چه می‌کنید؟
متاسفانه شرایط موجود گریبان گیر همه بخش‌هاست اما باید سعی کرد که با محدودیت‌های موجود بهترین انتخاب را داشته باشیم. این محدودیت‌ها برای همه است و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در شرایط فعلی که متاسفانه دشمن متخاصم برای کشور رقم زده است در حین محدودیت‌ها بهترین بازده ای را داشته باشیم. خوشبختانه طی هفته‌های اخیر بازار ارز با نوساناتی که چند ماه پیش‌تر دامن گیرش شده بود فاصله گرفته و اوضاع بهبود نسبی پیدا کرده است. امیدوارم که اوضاع روز به روز نیز بهتر شود اما باز هم تاکید می‌کنیم این شرایط نباید باعث شود که ما از وظیفه اصلی خود غافل شویم و باید موانع را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم. متاسفانه قیمت تمام شده خدمات بالاتر رفته و ما به ناچار باید تناسبی بین قیمت بلیت‌ها و درآمدهای مترو ایجاد کنیم و حتی بخشی از هزینه‌ها را نیز مدیریت کنیم. در حال حاضر گریزی از این شرایط فعلی نیست.
همچنین در این شرایط بومی سازی قطعات مصرفی مهم در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در دستور کار قرار گرفت.
شرکت بهره برداری متروی تهران وحومه نیز همانند دیگر صنایع برای تأمین بخشی از کالاها که جزء قطعات پر مصرف و پر هزینه است با مشکلاتی همراه بود اما با تلاش متخصصان داخلی و بومی سازی آنها تلاش کرده‌ایم تا از ایجاد اختلال در خدمت رسانی به شهروندان و مسافران جلوگیری کنیم.همچنین هندریل ۸۲۲ پله برقی در همین دوره توسط متخصیصن داخلی بومی سازی شده است ما در حال حاضر کمترین خرابی پله برقی را در ایستگا های مترو شاهد هستیم.بومی سازی سوزن‌ها و بخشی از ترمزهای قطار نیز از جمله اقدامات شرکت بهره برداری مترو تهران بود. بومی سازی تجهیزات کمک بزرگی در کاهش هزینه‌های شرکت داشته است اگرچه شرایط موجود باعث بالا رفتن قیمت‌های تمام شده تأمین تجهیزات می‌شود.هنوز هم بخشی از تجهیزات مورد نیاز باید از کشورهای دیگر تأمین شود و نیاز به تهیه ارز دارد اما سعی کرده‌ایم خریدهایمان را از سامانه نیما انجام دهیم تا با تأمین به موقع تجهیزات بهترین خدمات رسانی را داشته باشیم.
آماری از جا به جایی مسافران مترو ارائه می‌دهید؟
حداقل روزی یک میلیون و هفتصد هزار نفر مسافر ورودی داریم که طی مسیرهای مختلف جا به جا می‌شوند که بیش از 2 و نیم میلیون سفر رکورد داریم. که بستگی به روزهای خاص فرق می‌کند و هر چقدر که شبکه توسعه پیدا کند این آمار انشاالله افزایش پیدا خواهد کرد.
شایعاتی مبنی بر ایمن نبودن متروی تهران در برابر زلزله شنیده می‌شود. به نظر شما ایمنی متروی پایتخت چگونه است؟
پارامترهای مختلفی برای سنجش مترو وجود دارد که بنده متخصص این موضوع نیستم بهتر است متخصصین نظر دهند اما تا آنجا که من اطلاع دارم مردم مطمئن باشند که متروی تهران و حومه جزو سازه‌های بسیار ایمن در تهران است. به طور مثال در زلزله سال گذشته شاهد بودیم که هیچ گونه اتفاقی برای مترو نیفتاد. ما در آن زمان شبکه را فعال کردیم و حتی خود را آماده امدادرسانی بین تهران و فرودگاه کرده بودیم.
چه اقداماتی پس از حضور جنابعالی در متروی تهران در جهت توسعه و شکوفایی این بخش ریلی انجام شده است؟
کارهای زیادی از زمان حضور بنده در مترو انجام شده است بطوریکه بخشی از دیون گذشته را پرداخت کردیم. در زمینه مباحث پرسنلی کارهای بسیاری انجام شده است.
سامانه‌های مدیریتی خیلی زیادی در بخش اماکن تجاری یا بخش تأمین قطعات یدکی یا چک لیست‌ها شکل گرفته است. شاید یک کار خیلی بزرگی که در شرکت مترو انجام شد و در حال حاضر هم در حال انجام است بحث نمودار سازمانی است که شاهد تغییرات عمده‌ای بوده است.نمودار سازمانی را از functional به نمودار سازمانی خطی تغییر دادیم. در نمودار سازمانی خطی که خیلی کار سنگینی بود همکاران به صورت مستقل خط خودشان رو کنترل می‌کنند. این مهم به دلیل نزدیک‌تر کردن مدیریت به خطوط با افزایش بهره وری بود. هر خط به صورت مستقل سیستم خودش را کنترل می‌کند. به خاطر همین موضوع لازم نیست وقتی بهینه سازی یا افزایش ظرفیت دریک خط انجام می‌شود تمام خطوط تحت تأثیر قرار بگیرند. این شاید بزرگترین کاری بود که انجام شد.در حال حاضر خطوط مترو به 200 کیلومتر رسیده که در آینده به 258 کیلومتر و 165 ایستگاه ارتقا پیدا خواهد کرد. این در حالی است که لازم بود در این زمینه نوع نگاه و عملکرد تغییر پیدا کند. از طرفی بسیاری از قطارها آماده نبودند و ما قطارها را آماده کردیم. در کنار این موارد بیش از 300 نفر از همکاران ما بازنشسته شدند و در حال حاضر با نیروی‌های قبلی مجموعه پابرجاست. به لطف خدا در کنار همه این موارد توانستیم پایداری را در شرکت بهره برداری که نمود همه کارهاست به ثبت برسانیم تا بتوانیم به وظیفه ذاتی خود به بهترین نحو عمل نماییم.
اخیراً طرح‌هایی مثل طرح گفتگو با مترو اجرایی شد. استقبال مردم از این قبیل طرح‌ها چگونه بوده و چه موضوعی باعث شد که به فکر اجرای چنین طرح‌هایی بیفتید؟
خوشبختانه طرح‌هایی که در مترو اجرا می‌شود با استقبال شهروندان همراه است و این طرح‌ها برای این است که ما نقطه نظرات مردم را مستقیم و بدون واسطه بشنویم. اینکه ببینم خواسته مردم چیست و راجع به چه موضوعاتی گلایه دارند. مردم باید بدانند که صدایشان شنیده می‌شود. با جمع بندی این نقطه نظرات درصدد رفع مشکل برمی آییم. مشکلاتی که رفع شدنی است در اولویت برطرف کردن هستند و بقیه موارد را به مرور رفع می‌کنیم.
مردم نیز باید بدانند که تمام تلاش مترو در این است که مشکلات مردم را مرتفع کند.
گفته می‌شود بعضی از واگن‌های مترو فرسوده است و احتمال کاهش ایمنی در مترو افزایش پیدا می‌کند؟
خوشبختانه همه واگن‌های ما ایمن هستند و بدون هیچ شکی تمامی قطارها که وارد خط می‌شوند ایمنی کامل دارند. همه قطارها هر شب بعد از اتمامکارشان بازدید می‌شوند. سیستم قطار به صورتی است که اگر کوچکترین خرابی داشته باشد خود را نشان می‌دهد. در رابطه با این سئوال باید تعریفی از ایمنی ارائه دهیم. ممکن است کولر قطاری دچار مشکل شود که در این صورت هم قطار از خط خارج و تعمیر می‌گردد. این دلیل بر این نیست که قطارهای ما ناایمن است. قطارهای ما سرویس‌ها و تعمیرات دوره‌ای مختلفی را پشت سر می‌گذارند. شب‌ها پس از پایان فعالیت مترو پرسنل روی قطارها کار می‌کنند. متاسفانه صحبت‌هایی که در رابطه با عدم ایمن بودن واگن‌ها دارد شایعه و غیرتخصصی است.
رتبه جهانی متروی تهران چند است؟
در حال حاضر با توجه به اینکه در حال توسعه هستیم در رتبه 17 قرار داریم. ولی بعد از توسعه به 258 کیلومتر و 165 ایستگاه احتمالاً در رتبه 14 یا 15 جهانی قرار می‌گیریم.
تا آخر سال بخش عمده‌ای از خط 7 مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که امیدوارم به طور کامل بهره برداری برسد. همچنین بخشی از خط 6 نیز راه می افتد. ما دنبال این هستیم که در افق چشم انداز آتی با 258 کیلومتر خطوط مترو و 165 ایستگاه به رتبه 14 یا 15 در جهان دست یابیم. خوشبختانه متروی تهران در وضع خوبی به سر می‌برد و به یقیین می‌توان گفت که مترو تهران افتخار بزرگی برای کشور است.
در مقایسه با سایر متروهای جهان قیمت بلیت متروی تهران از همه جا ارزان‌تر است. برای افزایش قیمت تدابیری ندارید؟
شورای اسلامی شهر تهران متولی تعیین قیمت حمل و نقل است. اما نوع نگاه ما به وضعیت درآمدی مردم نیز است که علاوه بر بحث هزینه‌ها به مردم نیز نگاه می‌کنیم. در هر حال این موضوعی است که در شورای شهر رقم می‌خورد و وظیفه ذاتی ما ارائه بهترین خدمات به مردم است.
در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید؟
ما وظیفه خود می دانیم که مسافران را تکریم کنیم و به فکر حفظ جان و سلامت مردم باشیم. در تلاش هستیم که مشکلات را مرتفع کنیم. بطور مثال خط 3 یکی از پرمشکل ترین خط‌های مترو است و متاسفانه یک سری محدودیت در این خط داریم که امیدواریم با حفظ ایمنی مشکلات این خط را هم رفع کنیم. به طور کامل خدمات رسانی شایسته به مردم با توجه به نظرات و انتقادات شهروندان و مسافرین و پیگیری مطالبات آنها و اجرایی کردن آن میسر می‌شود.

منبع: هفته نامه تدبیر تازه نیوز

برچسب ها : ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر اصلی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه