زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» اقتصادی » بلاتکلیفی در بازارها ادامه دارد
تاریخ انتشار : 2018/12/31 - 20:34
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 33710
 440 بازدید

بلاتکلیفی در بازارها ادامه دارد

با سقوط قیمت ارز در روزهای اخیر، مردم منتظر کاهش قیمت کالاها و رونق گرفتن بازار هستند، اما چرا هنوز این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؟

بلاتکلیفی در بازارها ادامه دارد

نوسانات نرخ ارز بر بسیاری از اقلام همچون طلا و سکه، پارچه، خودرو و غیره تأثیر گذاشته است و این درحالی است که بسیاری از رؤسای اتحادیه‌ها بر این باورند تا زمانی که نرخ ارز ثبات نداشته باشد، بلاتکلیفی قیمت‌ها در بازار ادامه‌دار خواهد بود.

طی ماه‌های اخیر هیجان بازار ارز قیمت بسیاری از اقلام را تحت تاثیر خود قرار داد و نگرانی هایی برای مصرف کنندکان ایجاد کرد چرا که قیمت اقلام به یکباره سیر صعودی را در بازار تجربه کرد.

اگرچه با کاهش ۷ تا ۸ هزار تومانی قیمت دلار بسیاری از مردم به روند نزولی قیمت‌ها امیدوار شده بودند، اما انگار بازار حرف دیگری برای گفتن دارد.

حال جای این سوال مطرح است که چرا افزایش قیمت دلار بر روند کالاها به سرعت تأثیر گذاشته و قیمت اقلام را چراغ خاموش بالا برده اما کاهش نرخ دلار هیچ تاثیری بر کاهش قیمت کالاها نداشته است.

ناگفته نماند که بسیاری از رؤسای اتحادیه‌ها و قروشندگان از وضعیت موجود گلایه‌مند هستند، چرا که به سبب رکود حاکم بر بازار و نبود مشتری در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

برای روشن شدن موضوع با رؤسای اتحادیه‌ها در خصوص وضعیت کالاها در بازار به گفت‌وگو پرداختیم.
با ترخیص خودرو از گمرک، قیمت‌ها فروکش خواهد کرد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: در حال حاضر بازار خودروهای داخلی و خارجی با سیر نزولی قیمت روبه‌رو است.

وی با تأکید بر اینکه طی دوماه گذشته خودرو‌های خارجی افزایش قیمت نداشته است، تصریح کرد: هم اکنون روند قیمت خودروهای خارجی کاهشی بوده است.

به گفته موتمنی، در حال حاضر خودرویی به بازار عرضه نمی‌شود و اگر خودرو‌های وارداتی که در گمرک به جا ماندند ترخیص شوند به طور قطع شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.
قیمت طلا از امروز به تعادل می‌رسد

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگارصنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از دلایل افزایش انس جهانی را کاهش عرضه نفت و ارزش سهام در بازار‌های مالی دانست و افزود: قیمت نفت کاهش یافته و همین امر موجب افزایش قیمت جهانی طلا شده است.

کشتی آرای بیان کرد: پیش‌بینی می‌شد، افزایش قیمت جهانی طلا و نفت همانند سال‌های گذشته در روز‌های پایانی سال رخ دهد، البته امسال این نوسانات به شدت افزایش یافت و همین موضوع سبب شد که قیمت طلا طی ۱۵ ماه گذشته به بالاترین سطح خودش برسد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، تأکید کرد: افزایش قیمت جهانی طلا و ارز موجب شد که قیمت طلا و سکه در داخل کشور طی یک هفته اخیر ۱۱ درصد افزایش داشته باشد و این میزان افزایش، طی یک هفته اخیر بی سابقه بوده است.

به گفته وی، امید می‌رود که نرخ‌ها به یک ثبات قیمتی برسد، چرا که سیاست بانک مرکزی آن است که اقداماتی را برای تثبیت نرخ ارز و کاهش التهابات انجام دهد.

بیشتر بخوانید: روند ترخیص پارچه از گمرک، طولانی است
۵۰۰ واحد صنفی در تولید کاغذ درگیر مشکلات هستند

حسین میرباقری رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: درحال حاضر مشکلات کاغذ حل نشده و نمی‌توان اظهار نظری درمورد آن داشت.

وی ادامه داد: از ۶۰۰ واحدصنفی فعال در تولید کاغذ، تعداد ۱۰۰ واحد صنفی تعطیل شدند.

مهرآبادی با اشاره به اینکه مشکلات مربوط درمورد کاغذ بسیار است، یادآور شد: باتوجه به اینکه وزارت ارشاد مسئول تولید کاغذ است، بنابراین پرداخت مالیات هم باید از طریق همین وزارتخانه صورت گیرد، چرا که اتحادیه‌ها در زمینه تولید و خرید و فروش آن نقشی ندارند.
تولیدکنندگان پارچه با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستند

امیر قدیمی نژاد رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون پروسه زمانی ترخیص کالای پارچه در گمرک بیش از حد معمول شده است و این امر می‌تواند صدمات زیادی را بر واردکننده به همراه آورد، چرا که پارچه، با دیگر اقلام متفاوت است و اگر به فصل خودش به بازار عرضه نشود مورد استفاده چندانی نخواهد داشت و معضلاتی را برای تجار به همراه می‌آورد.

وی ادامه داد: درحال حاضر برای تکمیل پارچه و مشتقات آن، با کمبود‌هایی همچون تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستیم.

رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان بیان کرد: بیش از ۴ هزار واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیت است و از این تعداد بیش از ۳ هزار واحد، دارای مجوزند و مابقی به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.
مجوز صدور کالاهای دست دوم، معظل افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی

محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به آنکه در حال حاضر رکود کامل در بازار لوازم خانگی حاکم است، بسیاری از افراد، کالاهای مورد نیاز خود را دست دوم خریداری می‌کنند.

وی، گرانی را از دیگر عوامل عدم خرید مردم در بازار لوازم خانگی دانست و افزود: قدرت خرید مردم در بازار، کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، تصریح کرد: متأسفانه وزارت صمت، طی چند روز گذشته، مجوز واردات کالاهای دست دوم را صادر کرده است و همین امر موجب شده بسیاری از شرکت‌ها، قیمت کالاهای خود را افزایش دهند.
وضعیت بازار مواد غذایی، متعادل است

محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار مواد غذایی متعادل است.

وی، تصریح کرد: خوشبختانه کمبودی برای تأمین نیاز مردم در بازار احساس نمی‌شود و امیدواریم قیمت‌ها کاهش یابد.

به گفته آقاطاهر، امید می‌رود طی هفته‌های آینده قیمت بسیاری از اقلام مواد غذایی کاهش یابد تا مردم توان خرید بیشتری از این اقلام را داشته باشند.
واردات گوشی همراه با ارز نیمایی

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در گفت‌وگو با دیگر رسانه‌ها گفت: اکنون ۶۰۰ هزار دستگاه موبایل در گمرک توقیف است که در صورت عرضه و اختصاص ارز نیمایی به واردکنندگان شاهد بازگشت قیمت موبایل به نرخ اولیه خواهیم بود.

وی ادامه داد: درخصوص پرداخت ارز نیمایی به واردکنندگان مذاکراتی صورت گرفت که اطلاعات خوبی در این زمینه رد و بدل شده است، در نهایت بانک مرکزی باید مسئولیت پرداخت ارز به واردکنندگان را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه تهران با تأکید بر اینکه اکنون به دلیل وضعیت موجود کشور بازار موبایل راکد و قدرت خرید مردم کاهش یافته است، گفت: به نظر می‌رسد در صورت چاره‌اندیشی برای بازار این کالا و اختصاص ارز نیمایی به واردکنندگان روند بازار بهتر و میزان معاملات افزایش خواهد یافت، در این زمان است که می‌توان شاهد کاهش چشمگیر قیمت موبایل در بازار بود.

گزارش از سحر آرام

منبع: باشگاه خبرنگاران


برچسب ها : ,
دسته بندی : اقتصادی , بازار , تله تایپ , خبر داغ , گزارش
ارسال دیدگاه